Credincioase lui Radu Mazăre: televiziunile nu gustă evenimentele culturale din stațiunea Mamaia

info-sud-est-mazare-malaele

•În perioada 2012-2014, televiziunile și agențiile de presă centrale abundau de știri cu și despre carnavalul lui Radu Mazăre și personajele pe care încerca să le interpreteze, minorele care dansau dezbrăcate în carele alegorice și petrecerile din cluburile constănțene.

•În iulie 2016, în stațiunea Mamaia, a debutat Festivalul Verii „Carusel COOLtural” care își propune ca în fiecare weekend, până pe 4 septembrie, să ofere constănțenilor și turiștilor evenimente cultural-artistice care au protagoniști din zona muzicii simfonice, populare și clasice, jazz, dance, rock, teatru, teatru pentru copii etc. În week-endul 15-17 iulie, pe scena amplasată în centrul stațiunii Mamaia, au venit în fața publicului Horațiu Mălăele și Ion Caramitru, Ștefan Bănică jr. și Tudor Chirilă.

•B1 TV, Antena 1, Realitatea TV, România TV și Digi24 nu au prezentat nicio știre despre înlocuirea turismului sexual și a carelor alegorice cu spectacole de teatru, jazz, rock și alte evenimente culturale. Singura mențiune despre noul festival organizat de Primăria Constanța a apărut la PRO TV și a durat 37 de secunde, la finalul unei știri despre caniculă și bătaia pe șezlonguri.

Stațiunea Mamaia a încetat să mai fie despre bun gust în vara anului 2011. Primăria Constanța a organizat atunci, pentru prima oară, un carnaval. Inițiativa, care i-a aparținut fostului primar Radu Mazăre, își propunea să reproducă sărbătoarea brazilienilor din Rio de Janeiro.

Show-ul, care a fost pus în scenă de niște dansatori brazilieni, prieteni ai fostului primar, s-a bucurat de succes, drept pentru care anul următor, în vara lui 2012, evenimentul a fost confiscat și identificat exclusiv cu persoana lui Radu Mazăre.

În fiecare weekend estival care a urmat, primarul de la acea vreme a încercat să joace rolurile mai multor personaje din istorie și mitologie, începând cu interpretarea lui Ludovic al XIV-lea, autorul celebrei replici „L’état c’est moi!”.

Apoi, Radu Mazăre a schimbat amuzat straiele unui militar spartan cu cele ale unui maharajah sau ale unui gladiator. În 2013, a urmat interpretarea rolurilor lui Ulise, Suleyman Magnificul și regele babilonian Nabucodonosor.

Sub pretextul promovării stațiunii Mamaia, se promova de fapt modelul de management controversat și propriu lui Radu Mazăre. Spectacolul era cu și despre Radu Mazăre și apropiații acestuia, nu despre stațiune și turism. Costumele îi erau cusute de concubină, iar în dreapta sa defila, costumat la rându-i, fiul său despre care fostul primar spunea că îl eclipsează.

Radu Mazăre și-a completat recuzita cu mai multe care alegorice în fruntea cărora se cocoța „pentru a da startul distracției în stațiunea Mamaia”. Printr-o hotărâre de consiliu municipal, primăria condusă de primarul-histrion obligase toate cluburile din stațiune să își confecționeze care alegorice în care trebuiau să danseze tinere ale căror trupuri erau acoperite în proporții reduse sau foarte reduse și tineri purtând pantaloni confecționați din materiale asemănătoare latexului.

Aceste carnavaluri estivale erau forma cea mai înaltă de manifestare culturală și artistică pe care o putea percepe și accepta fosta conducere a Primăriei Constanța.

Pentru constănțeni începea să fie deja prea mult. În primăvara anului 2014 au apărut primele voci critice la adresa festivalului. Voci timide, e drept. Și slab reprezentate. Doar că pentru primarul care întruchipase, pe rând, lideri dintre cei mai influenți în istorie, nemulțumirile și criticile, oricât de neînsemnate ar fi fost, erau de neacceptat. „Dacă nu vreţi, eu mă dau cu kite-ul. Dacă nu ne implicăm, în cinci ani, staţiunea Mamaia ajunge ca Olimpul“ – așa amenința Radu Mazăre în martie 2014 – dacă mai aude comentarii negative la adresa carnavalului său, nu se va mai implica în promovarea stațiunii, iar prin urmare îi prevedea acesteia un viitor sumbru.

În aprilie 2014, Radu Mazăre devine personaj în propria poveste atunci când este reținut de procurorii DNA. În momentul eliberării este întâmpinat de un puhoi de jurnaliști care erau curioși, printre altele, dacă Radu Mazăre va mai organiza carnavalul în condițiile în care fusese arestat. Primarul le-a răspuns că da și s-a ținut de cuvânt.

În sezonul 2014 Radu Mazăre s-a întrecut pe el însuși și a fost Cezar, la brațul simbolului cultural Mihaela Rădulescu care o interpreta pe Cleopatra. Apoi a vrut să îi interpreteze pe Ștefan cel Mare și Ramses al II-lea. Până și premierul României, Victor Ponta la acea vreme, declara într-o conferință de presă din iulie 2014 că îl invidiază pe Radu Mazăre pentru „popularitate, decapotabile și cluburi”.

În fiecare dintre sezoanele estivale 2012, 2013 și 2014, principalele televiziuni din România începeau și terminau buletinele de știri cu Radu Mazăre, personajele pe care le întruchipează, carele alegorice și carnavalul din Mamaia. Emisiunile de divertisment din prime-time îl aveau ca invitat pe Radu Mazăre cel puțin de două ori pe lună. Uneori, producătorii îl mai strecurau și între două reprize de talk-show politic ori între două dezbateri despre politică externă și geopolitică. Agențiile de presă românești, chiar și cele mai serioase, abundau în știri despre năzbâtiile primarului-personaj, despre turiștii extaziați la vederea carelor alegorice, ori despre lecțiile de manual pe care Mamaia le preda marilor destinații turistice din Europa.

„Egipt antic de Mamaia, cu Radu Mazăre în rolul faraonului Ramses la II-lea”
„Carnaval brazilian în Mamaia. Radu Mazăre, primarul Constanței, a fost îmbrăcat în spartan”
„Carele alegorice se pregătesc, la Mamaia, de defilare. Iată care este tema”
„Carnaval babilonian la Mamaia: Radu Mazăre, eclipsat chiar de fiul său”
„Ultimul carnaval al sezonului estival Mamaia 2014 va fi grandios”
„Pildele lui Radu Mazare îmbrăcat în Nabucodonosor”
„Spectacol la Mamaia: Parada carelor alegorice a încântat privirile turiștilor de pe litoral”

Sunt câteva dintre titlurile știrilor cu care B1 TV, Realitatea TV, România TV, Digi24, Pro TV și Antena 1 își umpleau spațiile de emisie în weekendurile estivale din perioada 2012-2014. După retragerea lui Radu Mazăre din Primăria Constanța și din viața publică, în sezonul estival 2015 nu a mai avut cine să se costumeze în faraon și să danseze în mijlocul fetelor care se apropiau de vârsta majoratului.

Decebal Făgădău, cel care a preluat interimatul în urma demisiei lui Radu Mazăre, a refuzat să se urce într-un car alegoric și să salute constănțenii pe ritmuri braziliene, ba mai mult decât atât, în încercarea de a-și dezlipi eticheta de „viceprimar al lui Mazăre”, a avut grijă nici să nu calce în stațiune în sezonul estival 2015, cu excepția activităților care aveau legătură cu primăria.

În acest context, televiziunile au plâns de milă stațiunii Mamaia, iar buletinele de știri anunțau apocalipsa după Radu Mazăre, cu valuri de turiști care părăseau litoralul, dezamăgiți de absența carnavalului și a personajelor interpretate de fostul primar.

De fapt, vara anului 2015 a reprezentat un binevenit moment de respiro, o reașezare a priorităților și o tranziție absolut necesară după 15 ani de dezvoltare și administrare haotică a stațiunii, fără o viziune și strategie coerente.

Pauza de anul trecut a precedat sfârșitul unui capitol pentru Constanța și începutul unuia nou. Sezonul 2016 a început cu un program estival care a surprins și care amintește, mai degrabă, de Constanța romantismului interbelic.

La mijlocul lunii iulie 2016, Ion Caramitru și Horațiu Mălăele, doi titani ai actoriei românești, au fost protagoniștii unui spectacol memorabil în centrul stațiunii Mamaia, în același loc în care, în urmă cu puțin timp, fostul primar al Constanței defila în uniforma unui ofițer german din anii ‘30. Concertul lui Ștefan Bănică Jr. a luat locul Mihaelei Rădulescu și piesele lui Tudor Chirilă au răsunat în locul manelei croate plagiate pe post de imn al stațiunii. Piațeta de la Cazino a fost ocupată rapid de mii de turiști care, prin prezența lor numeroasă încă din primul weekend al festivalului, au legitimat practic propunerea primăriei de a înlocui cultul personalității fostului primar proiectat în show-uri regretabile cu veritabile evenimente cultural-artistice. În săptămânile următoare, recitalurile simfonice și camerale, concertele de jazz și piese de teatru celebre vor lua locul copilelor care, pentru câteva sute de lei, dansau despuiate pe boxele carelor hâde.

Însă, comparativ cu anii precedenți, niciuna dintre televiziunile centrale nu a amintit, în vreun buletin de știri din weekendul 15-17 iulie, de Festivalul Verii „Caruselul COOLtural”, organizat de Primăria Constanța, pentru prima oară în 2016.

Nici B1 TV, nici Realitatea TV, România TV, Digi24 și nici Antena 1 nu au considerat important și nu au găsit interesante sceneta „Caramitru-Mălăele, câte-n lună și în stele” ori recitalul lui Horațiu Mălăele sau concertele foarte apreciate al lui Ștefan Bănică Jr. și al lui Tudor Chirilă. Ba dimpotrivă, în timp ce prima ediție a unui festival gândit în zona culturală era în toi, două dintre televiziuni rulau știri despre petrecerile cu spumă din Mamaia și despre distracția din cluburile de pe litoral.

Singura menționare a Festivalului Verii „Carusel COOLtural” a apărut la Pro Tv. La sfârșitul unei știri de 4 minute despre caniculă și turiștii care trebuie să dea șpagă pentru a prinde un șezlong liber dimineața, 37 de secunde au fost suficiente pentru Bănică jr. și Chirilă, Caramitru și Mălăele.

Astăzi, majoritatea mass-media resimte din plin absența lui Radu Mazăre din spațiul public. Orice declarație a fostului primar s-ar transforma rapid într-o știre importantă pentru posturile de televiziune. O declarație a fostului primar sau o știre despre el ar deschide fiecare buletin de știri. De ce?

E drept că personajul pe care Mazăre l-a jucat începând cu anul 2009 s-a înscris cu succes în zona mondenă, atât de râvnită de majoritatea jurnaliștilor în vânătoarea de click-uri și vizualizări. Dar chiar și așa, doar carisma și popularitatea personajului Mazăre nu scuză ferocitatea cu care fostul primar a fost mediatizat zi și noapte în timpul sezoanelor estivale precedente.

Contractele de publicitate generoase încheiate între Primăria Constanța și televiziuni? Refuzul actualei conduceri de a plăti televiziunile pentru mediatizarea evenimentelor din stațiunea Mamaia? Piedicile puse de fosta conducere a administrației locale constănțene? Sau slaba pregătire profesională a tinerilor jurnaliști de astăzi? Greșeala lor de a identifica o stațiune cu un personaj care astăzi nu mai există? Ori repulsia televiziunilor față de un public cu educație medie și superioară? Timpul ne va răspunde.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

5 comments
  1. Acest Mazare, a fost cel mai penibil si incompetent primar pe care l-au avut vreodata constantenii. Bine ca s-a dus!!!!

  2. Toate televiziunile mentionate traiesc mai mult din stiri asa-zis “mondene”. Am ajuns sa vad la TV un reportaj de la parastasul de 40 zile al lui Nutu Camataru!!! Ca sa nu mai vorbesc despre reportaje cu vedete autohtone de carton. Pana in 1990 eram bombardati cu Ceausescu si familia, acum nu mai scapam de Zavoranca, Pepe, Smiley, etc. Cel putin atunci aveau scuza ca sunt obligati de comunisti sa transmita stiri numai despre Ceausescu, acum nu mai au nici o scuza, norocul nostru cu programele televiziunilor straine.

  3. Tuto! Ai făcut o compunere de clasa a 4-a in care singura informație relevanta este ca Mazăre atrăgea turiști, reclama și bani pentru noi toți.

  4. Felicitari, bun articol. Din pacate putregaiul moral al societatii romanesti este prea extins. si mentalitatea lui “Taica” (bani sa fie, nu conteaza cum) este majoritara.

Comments are closed.