„Polaris 2”: Afișajul stradal din Constanța, 15 ani de monopol pentru Seaview Media

info-sud-est-seaview-advertising

• În anul 2004, Radu Mazăre a semnat un contract de colaborare cu o firmă care a obținut monopolul pe întreaga activitate de afișaj, reclamă și publicitate pe domeniul public și privat al municipiului Constanța. Contractul a fost semnat pe o perioadă de 15 ani.

• Taxele percepute în contractul semnat de Radu Mazăre în anul 2004 sunt de 13 ori mai mici decât taxele prevăzute în contractele semnate de predecesorul său, în anul 2000. În afara sezonului estival, taxele sunt micșorate cu 25%, iar societatea nu este obligată să plătească taxa de colaborare dacă panourile nu sunt ocupate cu reclame.

• Doi dintre asociații firmei sunt Ionuț Barbu și Elan Schwartzenberg. Firmele administrate de Ionuț Barbu au mai primit de la Primăria Constanța două contracte în valoare de 340.000 de euro, finanțări nerambursabile în valoare de 600.000 de euro și alți 400.000 de euro de la Consiliul Județean Constanța.

De la 122,5 euro la 9,27 euro pentru un panou de 24 mp

În 2 iulie 2004, Primăria Constanța, reprezentantă de Radu Mazăre, semna contractul de colaborare nr. 86215, „în baza HCLM nr. 197/17.04.2003, Dispoziția nr. 1200/11.05.2004 și hotărârea Comisiei de evaluare nr. 78620/14.06.2004”.

Părțile semnatare au fost Municipiul Constanța, prin Radu Ștefan Mazăre, și SC Seaview Media SRL, prin administrator unic Alina Elena Iacovici.

Două luni mai târziu după semnarea contractului, conducerea firmei a fost preluată de Ionuț Barbu (cel care avea să îi devină soț Alinei Elena Iacovici), care este și în prezent administratorul SC Seaview Media SRL.

Obiectul contractului este „realizarea, în comun, a activității de afișaj, reclamă și publicitate pe domeniul public și privat al municipiul Constanța”. Prin activitatea de reclamă și publicitate se înțelegea, conform contractului, „orice formă de promovare a unui produs, serviciu, marcă, activitate, firmă (…) realizată prin: amplasare de suporturi cu scop publicitar (outdoor) fixe sau mobile indiferent de dimensiuni, acțiuni sau manifestări promoționale în scopul promovării sau cunoașterii unei firme, mărci, produs, serviciu sau activitate, sampling”.

Durata colaborării este de 15 ani cu posibilitatea prelungirii „pentru o durată similară”, prin acordul părților. Așadar, contractul este valabil până în anul 2019.

Taxa de colaborare stabilită prin contract este, după cum urmează:

•3,09 euro/lună/panou – pentru panouri publicitare cu suprafața de expunere mai mică sau egală cu 2 mp/față
•6,18 euro/lună/panou – pentru panouri publicitare cu suprafața de expunere între 2 și 5 mp/față
•9,27 euro/lună/panou – pentru panouri publicitare cu suprafața de expunere între 5 și 24 mp/față
•12,36 euro/lună/panou – pentru panouri publicitare cu suprafața de expunere peste 24 mp/față
•5,15 euro/zi de campanie/locație – pentru sampling și campanii promoționale
•0,206 euro/zi de campanie/rulotă – pentru rulote cu scop publicitar
•10,3 euro/bucată/lună – pentru bannerul amplasat în scop publicitar
•2,06 euro/lună/stâlp – pentru minipanouri, casete sau steaguri montate pe stâlpi.

Art.5.3 prevede că în perioadele cuprinse între 1 ianuarie – 31 martie și 1 octombrie – 31 decembrie, taxa de colaborare se diminuează cu 25%.

La Art.5.4. Se precizează că taxele de colaborare vor fi plătite numai pentru suporturile publicitare ocupate cu reclamă, respectiv numărul de zile din luna de referință, iar afișarea siglei sau denumirii SC Seaview Media SRL, a numărului de telefon sau a logoului acestei firme precum și reclama proprie nu vor fi considerate reclamă publicitară și nu se va percepe taxă de colaborare pentru acestea.

Altfel spus, SC Seaview Media SRL își poate face reclamă gratuit folosind toate panourile publicitare din oraș și nimeni nu se poate opune.

Contractul dintre Primăria Constanța și SC Seaview Media SRL, încheiat în anul 2004

Primarul Mihăeși, în anul 2000: Afișajul stradal împărțit la 11 firme care plăteau taxe de 13 ori mai mari

În 31 mai 2000, cu puțin timp înainte ca Radu Mazăre să câștige pentru prima oară alegerile pentru Primăria Constanța, predecesorul său a încheiat 11 contracte de colaborare pentru „exploatarea activității de publicitate, afișaj și reclamă pe raza teritorială a municipiului Constanța”. Durata contractelor era de 3 ani.

Spre deosebire de Radu Mazăre, care a atribuit întreaga activitate unei singure firme, pentru o perioadă de 15 ani, primarul Gheorghe Mihăeși a împărțit afișajul stradal în sectoare, iar fiecare zonă a revenit unei firme care o administra timp de 3 ani.

Ceea ce diferă și mai mult între contractele semnate în anul 2000 de Gheorghe Mihăeși și contractul semnat în anul 2004 de Radu Mazăre este valoarea taxei de colaborare. Conform contractului 36.026/31.05.2000, taxele de colaborare stabilite în urma licitației de ofertă organizată în data 26.05.2000 erau următoarele:

•8,02 USD/mp/lună pentru panourile cu suprafață totală de până la 12 mp;
•6,02 USD/mp/lună pentru panourile cu suprafață totală cuprinsă între 12 și 30 mp;
•4,02 USD/mp/lună pentru panourile cu suprafață totală mai mare de 30 mp.

Spre exemplu, pentru un panou de 24 mp, Primăria Constanța primea, în anul 2003, suma de 144,48 USD, adică aproximativ 122 euro (conform cursului valutar din anul 2003). În schimb, începând cu noul contract semnat în anul 2004, Primăria Constanța a primit, pentru același panou de 24 mp, doar 9,27 euro.

Unul dintre contractele încheiate de Gheorghe Mihăeși în anul 2000

Contractul păgubos, valabil până în 2019

Deși, conform contractului, activitatea de afișaj se face ”în comun”, singurele drepturi ale Primăriei Constanța, stipulate în contract, sunt să urmărească respectarea contractului, să solicite -pentru studiere- orice document referitor la derularea contractului și să solicite efectuarea de monitorizări comune cel puțin odată pe lună sau de câte ori este necesar.

Art 8.4. subliniază faptul că Primăria Constanța are obligația de a nu permite niciunui terț să intervină în buna desfășurare a contractului.

Totodată, Seaview Media se bucură de largi drepturi, cum ar fi posibilitatea de a închiria amplasamentele sau suporturile publicitare altor societăți, posibilitatea de a cesiona contractul cu toate drepturile și obligațiile ce decurg din el sau posibilitatea de a renunța la colaborare dacă nu mai poate realiza obiectul contractului.

Primăria Constanța nu și-a rezervat dreptul de a renunța la contract sau a renegocia taxa de colaborare în situația în care ar primi o ofertă mai bună de la o firmă concurentă.

Un administrator de succes: 1,4 milioane de euro de la Primărie și CJC în 2 ani

În lunile aprilie și mai 2008, Ionuț Barbu a primit de la Primăria Constanța, prin alte două societăți pe care le administra, două contracte în valoare de 340.000 de euro, iar în luna mai 2009, același Ionuț Barbu a primit de la Primăria Constanța finanțări nerambursabile în valoare de 600.000 de euro și alți 400.000 de euro de la Consiliul Județean Constanța în urma încheierii unui ”protocol de colaborare”.

•Prin contractul de cooperare nr. 56673 din 09.04.2008, Clubul Sportiv Power Marine primește 1,4 milioane de lei de la Primăria Constanța, pentru organizarea concursului internațional nautic pentru ambarcațiuni de mare putere ”Class One – Romanian Grand Prix“.

•Prin contractul de cooperare nr. 97139 din 23.06.2008, SC Power Marine SRL primește suma de 130.000 lei pentru organizarea expoziției „Mamaia Exotic Car Show“.

•Prin Hotărârea nr. 85 din 03.04.2008, Consiliul Județean Constanța condus de Nicușor Constantinescu a aprobat protocolul de colaborare dintre instituție și Clubul Sportiv Power Marine și alocarea sumei de 400.000 de euro pentru CSPM, condus de Ionuț Barbu.

În anul 2009, cele două societăți, SC Power Marine SRL și Clubul Sportiv Power Marine, ambele administrate de Ionuț Barbu, primesc finanțări nerambursabile după cum urmează:

•Prin contractul nr. 70560 din 11.05.2009, Clubul Sportiv Power Marine primește 1,55 milioane de lei pentru desfășurarea evenimentului „Class One Romanian Grand Prix 2009“

•Prin contractul nr. 78614 din 25.05.2009, SC Power Marine SA primește 275.000 lei pentru organizarea evenimentului ”Mamaia Exotic Car Show 2009”.

•Prin contractul nr. 78595 din 25.05.2009, Clubul Sportiv Power Marine primește suma de 366.000 lei pentru desfășurarea evenimentului „Campionatul Național de Fotbal pe Plajă 2009“

•Prin contractul nr. 78588 din 25.05.2009, Clubul Sportiv Power Marine primește 405.000 lei pentru desfășurarea evenimentelor ”Strong Man Champions League” și ”Strong Man Mamaia 2009”.

Contractele de finanțare obținute de la Primăria Constanța de firmele administrate de Ionuț Barbu

Cine este Ionuț Barbu

Sediul secundar al firmei Seaview Advertising, administrată de Ionuț Barbu, cel care administrează și Seaview Media, se află pe Str. Gheorghe Ionescu Sisești, nr. 121B, într-un bloc exclusivist din București. Conform informațiilor publicate de jurnaliștii de la Evenimentul Zilei, în blocul respectiv dețin apartamente Nicușor Constantinescu, Elan Schwartzenberg, Radu Mazăre, Sorin Strutinsky și Marian Oprișan.

În același timp, Ionuț Barbu este administrator și asociat cu Elan Schwartzenberg, prietenul lui Radu Mazăre, în firme care au avut acces la banii Primăriei și Consiliului Județean Constanța pe vremea lui Radu Mazăre și Nicușor Constantinescu.

Este exemplul SC Power Marine SRL, înființată în luna martie 2007, atunci când îi avea ca asociați pe SC Follow Me SRL, Grup Servicii Petroliere și Ionuț Sorin Barbu. SC Follow Me SRL îi are ca asociați pe SC Sisteme Internaționale de Afaceri SA și, din nou, Ionuț Barbu, care este și administrator.

info-sud-est-power-marine

SC Sisteme Internaționale de Afaceri SRL este firma despre care procurorii DNA susțin că a reprezentat instrumentul prin care Sorin Strutinsky ar fi încasat ilegal comisioane de la investitori. Societatea este deținută de Valentin Gheorghe Ionescu (administrator) și un offshore cipriot, Masterjob Ltd., care ar fi trebuit să contruiască mărețul și controversatul complex imobiliar World Trade Center, pe Str. Traian din Constanța.

Valentin Ionescu este inculpat în dosarul retrocedărilor, alături de Radu Mazăre, Nicușor Constantinescu și alte 34 de persoane. Acesta a fost acuzat de complicitate la abuz în serviciu, iar procurorii DNA susțin că Valentin Ionescu a primit în mod ilegal cinci hectare de teren în Constanța.

Afacerile și problemele penale ale lui Ionuț Barbu au depășit însă granițele Constanței. Acesta este inculpat în dosarul referitor la procedura de insolvență a societății Realitatea Media.

În completarea comunicatului de presă nr. 897/VIII/3 din data de 14 octombrie 2013, publicat pe site-ul DNA, se arată: „Din probele administrate până în prezent, s-a stabilit că cei trei învinuiți, în cadrul procedurii insolvenței SC Realitatea Media, au derulat acțiuni infracționale, inclusiv prin antedatarea contractelor de cesiune, cu scopul de a prejudicia societatea respectivă”.

În același dosar, în 2013, procurorii au dispus urmărirea penală pentru mai multe persoane, printre care și fratele lui Elan Schwartzenberg, Geraldina Neagoe și Carmen Stăncescu – cele două fiind asociate în firma Seaview Media, societatea care deține monopolul afișajului stradal din Constanța și al cărui administrator a primit contracte, prin alte două firme, în valoare de 1,4 milioane de euro de la Primăria și Consiliul Județean Constanța în perioada 2008-2009.

1 comentariu

  1. Adrian

    Andreea, felicitari pentru articolele si investigatiile publicte. Mizeriile lui Mazare incep sa se vada dar cine v-a plati pentru ele? Cred ca nimeni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *