Suprataxarea șoferilor în Constanța și gunoi de trei ori mai scump / Propunerile primarului Chițac pentru mărirea taxelor, în dezbatere publică

Șoferii constănțeni ar putea plăti 200 lei/an pentru fiecare mașină deținută. O nouă taxă și pentru șoferii din afara județului.
sursa foto: Info Sud-Est

Șoferii ar urma să plătească taxe noi dacă vor să parcheze în Constanța: De la 5 lei/zi până la 25 de lei/lună dacă vin din afara județului și 200 de lei pentru fiecare mașină deținută, dacă sunt autohtoni și nu au abonament sau parchează în zone centrale. Apoi, taxa de salubritate s-ar putea mări de aproape trei ori, până la 20 lei/lună/persoană. Primăria Constanța a lansat în dezbatere publică atât aceste propuneri cât și altele care vizează taxa de cimitir, reclamă și publicitate stradală, garaje etc.

Taxa de salubrizare, de aproape trei ori mai mare decât în prezent

Constănțenii ar putea plăti de aproape 3 ori mai mult pentru taxa de salubrizare, începând cu 2025. Astfel, o persoană ar urma să plătească 20 de lei/lună, față de 8 lei cât este în prezent. Proiectul este în dezbatere publică pe pagina Primăriei Constanța și a fost inițiat de primarul Vergil Chițac. 

Serviciul de ridicare a gunoiului menajer este gestionat de Polaris, compania fondată de familia deputatului PSD Eduard Martin, cu monopol în județul Constanța după ce a încheiat un contract-uriaș cu primăria condusă de Radu Mazăre, în 2008, pe un sfert de secol. Contractul a continuat și în timpul administrației PNL condusă de Vergil Chițac, deși într-o discuție cu Eduard Martin, primarul i-a transmis că localnicii nu sunt mulțumiți de serviciile prestate de compania sa. Citește mai multe despre imperiul Polaris aici.

Și anul acesta constănțenii ar fi putut plăti mai mult pentru taxa de salubrizare, însă consilierii locali USR și PSD s-au opus, la sfârșitul lui noiembrie 2023, și au decis ca taxa de salubrizare să rămână 8 lei/lună/persoană. 

Primăria Constanța susține că această măsură a dus la amânarea sau chiar renunțarea la unele proiecte publice necesare pentru oraș și că au fost alocați bani în plus pentru acoperirea cheltuielilor. 

“Reducerea la 8 lei a cuantumului taxei de salubrizare, prin amendarea HCL nr. 339/2023 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța pentru anul 2024, adică la mai mult de jumătate din valoarea reală a presupus o alocație bugetară consistentă pentru acoperirea costurilor de operare, de aproximativ 26.000.000 lei pentru primele 7 luni ale anului, cu o predicție de 45.000.000 lei pentru întreg anul 2024. Pe cale de consecință, această măsură a condus la amânarea sau chiar renunțarea la finanțarea altor proiecte publice absolut necesare municipiului Constanța”, a transmis primăria, prin intermediul unui comunicat de presă. 

Abonamentul pentru un loc de parcare, de aproape 3 ori mai mare

Taxa pe care un constănțean ar urma să o plătească pentru un loc de parcare (tip abonament) ar putea fi de 600 de lei/ an pentru persoanele fizice, față de 255 de lei/ an, cât este în prezent. Totodată, taxa pentru persoanele juridice ar urma să fie de 1.265 de lei/ an, față de 1.146 cât este în prezent. 

Autorizația pentru rezervarea locului de parcare se reînnoiește automat pentru o perioadă de 5 ani, conform informațiilor disponibile pe platforma Serviciului Public de Impozite si Taxe Constanța. 

În acest sens există și o aplicație a Primăriei Constanța, prin care se poate solicita sau reînnoi locul de parcare. Pentru obținerea unui loc de parcare, cei interesați nu trebuie să figureze cu sume restante în evidențele fiscale.

Taxă pentru șoferii din afara Constanței

Primăria vrea să introducă o nouă taxă, de data aceasta pentru șoferii din afara Constanței, ale căror mașini nu se află în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local. 

“Valoarea taxei se stabilește în funcție perioada de utilizare a domeniului public sau privat al municipiului Constanța, 5 lei/zi, respectiv 25 lei/lună”, arată primăria.

Municipalitatea motivează că astfel va descuraja comportamentul șoferilor. 

“Constatându-se că o parte importantă din domeniul public sau privat al municipiului Constanţa (trotuare, părți din carosabil, etc) este în permanenţă afectat de staționarea sau parcarea autovehiculelor, se impune descurajarea acestul comportament şi stimularea utilizării domeniului public în alte scopuri de interes general, prin instituirea unei taxe pentru ocuparea curentă sau ocazională a domeniului public sau privat pentru staţionarea autovehiculelor”, se arată în proiectul de hotărâre.

Taxă pentru fiecare mașină în parte

Șoferii din Constanța ar putea plăti și 200 de lei/an pentru fiecare mașină deținută și înregistrată fiscal în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local Constanța, însă există și excepții: cei care deja plătesc un abonament pentru parcare sau parchează în Zona 2 (adică nu în centrul orașului, în centrul vechi sau în Mamaia): 

“Fac excepție de la plata taxei persoanele fizice ce staționează pe domeniul public sau

privat al municipiului Constanța și care achită taxa de rezervare loc parcare, precum și

persoanele ce staționează pe domeniul public sau privat al municipiului Constanța în

parcările aflate în Zona 2, astfel cum sunt acestea reglementate de dispozițiile H.C.L. nr. 123/2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a parcărilor publice din municipiul Constanța, cu modificările ulterioare, și care achită abonamentul anual în cuantum de 199 lei”, se arată în document.

Alte taxe care ar putea fi majorate în 2025

Taxa de întreținere a locurilor de veci ar urma să fie tot 15 lei/an, cât este în prezent, însă prețurile ar putea fi majorate în privința concesionării locului de veci. De exemplu, pentru o durată de concesionare de 7 ani, în Cimitirul Central, prețul ar urma să fie de 51 de lei/metru pătrat, față de 46 cât este în prezent. 

Taxa pe terenurile care aparțin domeniului public și privat al Constanței, pe care sunt amplasate garaje, ar putea crește de la 22 de lei/ metrul pătrat/ an, la 24 de lei. 

Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se calculează prin aplicarea cotei de 3% la valoarea serviciilor de reclamă și publicitate, față de 2,3% cât este în prezent. Pentru un afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, suma ar putea fi de 49 lei/an/metrul pătrat, față de 44 cât este în prezent, iar orice alt panou, afişaj sau oricare altă structuri de afişaj pentru reclamă şi publicitate, suma ar fi de 36 lei/an/metrul pătrat, față de 33, în prezent.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.