FOTO: Cum arată stațiunea Mamaia în 2016. Detaliile care contează

Info Sud-Est în parteneriat cu HotNews.ro realizează o serie de analize din perspectivă administrativă a principalelor stațiuni de pe litoralul românesc. Ce au făcut și ce restanțe au administrațiile locale în stațiuni? Mare parte din rezolvarea unor probleme ține de gradul de implicare al primăriilor, de capacitatea lor de a atrage investiții noi și de a dezvolta proiecte. Hotelurile și plajele care arată prost sunt așa și din cauză că instituțiile locale de control nu-și fac treaba. Prima stațiune analizată, cu plusuri și minusuri față de anii trecuți, este Mamaia. Cum arată așadar una din cele mai populare stațiuni ale litoralului românesc în 2016?

Carele alegorice de pe vremea lui Mazăre au dispărut, la fel cafenelele insalubre de pe pasarelă, este ceva mai multă curățenie dar peisajul dezolant al stațiunii este dat de constucțiile abandonate, hotelurile de pe plajă și de faptul că spațiile verzi nu mai sunt irigate. Plajele s-au extins, carosabilul s-a lărgit, s-a construit o nouă parcare gigant dar mașinile parcate de-a lungul aleii principale sunt tot prea multe. Cam acestea sunt câteva din problemele de ordin administrativ identificate într-o analiză info-sud-est.ro, realizată în parteneriat cu HotNews.ro.

info-sud-est-pasarela-mamaia

În perioada 2013-2014, în stațiunea Mamaia au fost efectuate lucrări de modernizare și reamenajare a promenadei turistice în valoare de peste 10 milioane de euro, în cadrul unui proiect finanțat cu fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Regional.

Proiectul, care a îmbunătățit imaginea și infrastructura din stațiune, a lăsat în urmă și o serie de aspecte negative.

Spațiile verzi reprezintă unul dintre marile minusuri ale stațiunii Mamaia. Lățirea carosabilului (una dintre prevederile proiectului de modernizare a stațiunii) a însemnat eliminarea spațiilor verzi paralele cu aleea care traversează Mamaia. Pe de altă parte, spațiile verzi rămase au fost complet abandonate de autoritățile locale. Bălăriile uscate și crescute peste măsură au înghițit zonele în care turiștii ar fi trebuit să se bucure de spațiile generoase de verdeață.

Decebal Făgădău, primarul Constanței, susține că administrația locală nu mai poate iriga spațiile verzi din stațiune întrucât agenții economici au cerut eliminarea taxei de irigare pe care o plăteau primăriei: ”Doar o treime din spațiile verzi mai aparține municipalității, iar noi nu mai încasăm taxa pentru irigarea spațiilor verzi, la cererea agenților economici. Pot să vă spun, însă, că suntem în procedura de achiziție pentru proiectul de întocmire a registrului de spații verzi care înseamnă măsurarea și încadastrarea acestora, dar și inventarierea arbuștilor și arborilor, proiect în urma căruia spațiul verde din Constanța și Mamaia va fi transpus într-o interfață ce va putea fi accesată de orice constănțean sau turist”.

În ce privește infrastructura, comparativ cu anii precedenți, pare că, din anumite puncte de vedere, lucrurile s-au îmbunătățit. Proiectul de reabilitare al stațiunii a adus un aer nou în Mamaia datorită mobilierului urban, aleilor și pavajului noi. Însă neglijența și lipsa bunului simț își lasă amprenta adeseori la sfârșitul zilei, atunci când promenada și mobilierul urban par că nu au fost spălate niciodată.

În aprilie 2016, Primăria Constanța inaugura o parcare-gigant, de 7 etaje și 420 de locuri, construită în zona Cazino printr-un proiect european în valoare de peste 3 milioane de euro. Cu toate acestea însă, locurile de parcare constituie, în continuare, o problemă majoră în stațiunea Mamaia. Trotuarele prea înguste pentru fluxul de turiști, bicicliștii și mașinile strecurându-se printre pâlcurile de pietoni, carosabilul flancat de mașinile parcate pe ambele părți și construcțiile haotice lasă impresia unei stațiuni sufocate și dezordonate.

Cu privire la numărul prea mare de mașini parcate de-a lungul aleii principale, primarul Constanței a declarat că administrația locală are în vedere decongestionarea traficului din stațiune prin construirea altor două parcări similare celei inaugurate în luna aprilie: ”Avem în vedere o soluție combinată pentru problema traficului. Pe de-o parte, urmărim eficientizarea și creșterea calității transportului public, iar apoi trebuie știut că orice construcție nouă va fi obligată să aibă cel puțin atâtea locuri de parcare câte va genera”.

Din alt punct de vedere, construcțiile nefinalizate și care au fost abandonate de investitori (unele dintre acestea de peste 5 ani) accentuează și mai mult imaginea dezolantă a promenadei din Mamaia. Mai multe imobile ce se voiau a fi hoteluri sau centre comerciale au fost lăsate de izbeliște chiar în centrul stațiunii, fie din motive financiare, fie din cauza problemelor penale ale patronilor. Acum, scheletele uriașe din ciment și fier fac parte din priveliștea turiștilor de la terasele din Mamaia.

Primarul Decebal Făgădău susține că singura măsură pe care o poate lua administrația în privința investitorilor care și-au abandonat construcțiile nefinalizate este amendarea repetată a acestora: ”Noi deja i-am notificat pe toți cei aflați în această situație, iar acum așteptăm să treacă termenul legal în care pot răspunde sesizărilor noastre sau pot remedia problemele semnalate. Ulterior, vor fi propuși pentru creșterea impozitului cu până la 500% conform legii. Dacă nici atunci nu se vor conforma, nu ne rămâne decât să îi amendăm până când vor remedia situația”.

Pe cealaltă parte a aleii, priveliștea mării este obstrucționată în proporție covârșitoare de clădirile construite pe plajă. Mastodonții de diferte culori, mărimi și stiluri arhitecturale sunt înfipți în nisip prin fundații construite cu avize eliberate pe vremea lui Radu Mazăre. Actualul primar consideră că una dintre măsurile prin care efectul vizual poate fi estompat este extinderea plajelor în cadrul unui proiect similar celui finalizat recent și care a vizat plajele din sudul Constanței inclusiv partea sudică a stațiunii Mamaia. Întrebat fiind dacă Primăria Constanța va mai emite autorizații de construire, pe plajă, pentru clădiri, hoteluri sau restaurante, Făgădău a răspuns categoric: ”Nu! Primăria nu va mai autoriza construcțiile pe plajă”.

Însă cea mai mare rușine pe obrazul autorităților locale este ruinarea complexului din zona Perla. Acesta a fost inaugurat în urmă cu jumătate de secol și a fost unul dintre cele mai elegante centre culturale și comerciale din România. Complexul este compus din Teatrul de Vară, Galeriile de Artă și spațiile generoase ale unui centru comercial.

În Teatrul de Vară și Galeriile de Artă, peisajul este rupt de realitatea unei stațiuni cu pretenții: fecale, resturi menajere, zeci de metri de hârtie igienică folosită, peturi de bere, bucăți de plafon căzut din cauza degradării clădirii, geamuri sparte, scaune rupte, mucegai, rugină și un miros insuportabil.

În anul 2015, Teatrul de Vară a fost mutat din subordinea Consiliului Județean în subordinea Primăriei Constanța, iar în protocolul de predare-primire era menționată o clauză conform căreia Consiliul Local Municipal Constanța se obliga să înceapă reabilitarea imobilului până la 1 noiembrie 2015: ”Pentru astfel de investiții, prioritatea primăriei este accesarea fondurilor structurale, nu cheltuirea fondurilor din bugetul local. Din păcate, atunci când Teatrul de Vară a ajuns în subordinea primăriei, nu erau lansate ghidurile și nu știam dacă există fonduri europene pe care să le putem accesa pentru reabilitarea teatrului. Imediat ce vom identifica o sursă de finanțare, fie Primăria, fie Consiliul Județean, vor depune un proiect pentru reconstruirea unui obiectiv socio-cultural. Galeriile de Artă se află în aceeași situație și fac parte din același complex. Aceste două pete negre ale stațiunii Mamaia trebuie să se prezinte la un nivel măcar decent, în cazul în care nu vor putea să-și regăsească strălucirea de altădată”.

În pofida tuturor acestor aspecte, stațiunea Mamaia arată, în linii generale, mai curată și mai îngrijită decât în anii precedenți. Promenada, aleea principală și străzile de acces sunt degajate de gunoaie, iar stațiunea este spălată săptămânal și măturată de câteva ori pe zi.

Prin comparație cu anii precedenți, stațiunea înregistrează și câteva schimbări pozitive notabile. Unul dintre plusuri este acela că nu au mai fost eliberate autorizații de funcționare pentru cafenelele insalubre de pe pasarelă care nu beneficiau de apă curentă, toalete și nu întruneau normele impuse de Inspectoratul pentru Situații de Urgență sau Direcția de Sănătate Publică. Mai mult decât atât, acestea ocupau jumătate din spațiul de promenadă.

Un alt aspect pozitiv este colaborarea dintre Primăria Constanța, Inspectoratul de Poliție Județean și Jandarmeria Constanța, stabilită începând cu sezonul 2016. Cele trei instituții trimit periodic patrule în stațiunea Mamaia pentru eradicarea comerțului ambulant. Programul se numește ”Planul Comun de Acțiune” și vizează degajarea stațiunii de vânzătorii ambulanți de porumb fiert, piatră ponce și articole de plajă și de artizanat.

Alte două schimbări din Mamaia sunt amenajarea plăcuțelor informative pe monumentele istorice din stațiune și extinderea plajelor datorită unui proiect european implementat de Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral și executat de firma olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV.

Însă cea mai mare schimbare din Mamaia în sezonul 2016 este lipsa carelor alegorice. Începând cu anul 2013, cluburile din stațiunea Mamaia erau obligate, printr-o hotărâre de Consiliu Local, să își amenajeze care alegorice care defilau în fiecare weekend estival. Evenimentele se derulau în cadrul unor parade al căror protagonist era fostul primar Radu Mazăre care interpreta diverse personaje istorice sau mitice.

Departe de ideea de a se asocia cu genul de distracție impus de fostul primar, actuala conducere a administrației locale a organizat Festivalul ”Carusel Cooltural” care, în fiecare weekend, aduce în stațiune concerte rock, folk, jazz, blues, piese de teatru în aer liber, artiști renumiți etc. Altfel spus, pe scena unde era organizat festivalul de modă difuzat de Fashion Tv, urcă acum actori precum Horațiu Mălăele, Ion Caramitru, Maia Morgenstern sau artiști precum Ștefan Bănică Jr., Tudor Chirilă, Florin Chilian și Corneliu Stroe.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: