Unde te așezi în Mamaia în funcție de câți bani ai și de câtă liniște vrei

Cu toate că turiștii se schimbă de la vară la vară, Mamaia pare să rămână la fel. Asta nu se întâmplă pentru că stațiunea nu ar avea nevoie de nicio îmbunătățire, ci pentru că oamenii par încântați de ce găsesc aici, de la an la an, fără să fie însă vizibile prea multe schimbări. Mamaia își păstrează obiceiurile, își păstrează același gen de turiști, același aer și aceeași imagine de ani de zile, fără să facă cineva vreun efort.

Fiecare segment al stațiunii are specificul ei, iar majoritatea turiștilor pare să cunoască acest lucru. Mulți dintre ei își planifică șederea în funcție de buget și astfel Mamaia și-a creat o clientelă specifică după zonă. Nu numai prețurile se schimbă de la un capăt la altul al stațiunii, ci și muzica, mâncarea, șezlongurile și magazinele.

Zona Cleopatra este cunoscută pentru prețurile mici, mâncarea înfulecată pe grabă la autoserviri și pentru agitație. Muzica comercială se aude tare în boxele diferitelor locații, copiii aleargă și sunt fascinați de magazinele din care dau pe afară colacele colorate, pălăriile și jucăriile de plajă. Proprietarii zecilor de magazine par să urmărească un singur obiectiv: acela de a expune cât mai multe produse de pe trotuar până unde nici o coadă de mătură nu ajunge. Prin comparație cu alte zone, prețurile produselor de plajă sunt cele mai mici, având în vedere că aici găsești un colac în formă de flamingo la 70 de lei, același colac care în Mamaia Nord costă 300 de lei.

Terasele autoservirilor sunt pline, iar lumea stă la coadă pentru diversitatea culinară din această zonă: Sombrero, shaworma, clătite, popcorn, porumb fiert, gogoși, hamsie, toate îngrămădite laolaltă. Pentru toate acestea, gunoaiele sunt pe măsură.

Aici, șezlongurile din plastic costă 20-25 de lei și sunt burdușite unele între altele, alături de umbrele gigant inscripționate cu reclame la diferite băuturi. Acestea sunt aliniate de la mijlocul plăjii, iar în spatele lor sunt întinse prosoape și cearceafuri. Să ajungi la apă este o adevărată aventură în această parte de litoral. Locurile de joacă gonflabile, trambulinele și claunii fac din zona aceasta una destinată familiilor cu copii.

Spre zona Cazino lucrurile se mai schimbă. Ușor, ușor prețurile încep să crească, începând de la șezlonguri, până la magazine. Aici trendul magazinelor nu mai este cel al jucăriilor și al articolelor de plajă, ci mai mult al hainelor, al articolelor de încălțăminte și al accesoriilor. În această zonă, copiii nu mai reprezintă publicul țintă, iar când ne uităm la prețuri, putem spune că o sesiune de shopping în mall te poate ajunge mai puțin decât una la Cazino.

Claxonul de bicicletă a ajuns un sunet specific, pentru că cel mai puțin înțeles fenomen de aici este cel al pistelor de bicicletă. Turiștii nu se pot obișnui cu această idee așa că o ignoră total și merg fix pe mijlocul ei, astfel bicicliștii trebuie să își facă loc printre pietoni. În această zonă nu mai găsim autoserviri, doar restaurante cu meniuri scoase în față și cu tineri apretați din cap până-n picioare, angajați să atragă turiștii înăuntru. Meniurile arată că prețul unei mese, în medie, este de 35 de lei de persoană, fără băutura care este mai scumpă ca în alte zone.

Spre exemplu, în medie, un suc costă 9 lei, o limonadă 12 lei, o cafea 8 lei, iar pentru o bere la draft trebuie să scoți din buzunar în jur de 10 lei. Cu toate că restaurantele sunt din ce în ce mai multe, nelipsitele pălării de crochete mexicane (Sombrero), clătite și alte “gustări” se văd în mâinile turiștilor.

Prosoapele întinse direct pe nisip sunt din ce în ce mai puține, iar prețul șezlongurilor crește cu 10-15 lei. Din această porțiune, încep să apară și baldachinele, care pot ajunge și la 150 de lei în weekend. Cu toate că zona Cazinoului poate fi considerată cea mai cunoscută din Mamaia, nu este atât de aglomerată, comparativ cu zona de sud a stațiunii.

În afară de serile de weekend, cunoscute pentru distracția extravagantă din cluburi, zona din Mamaia Nord (Summerland) este cea mai liniștită și cea mai puțin aglomerată. Aici nu mai răsună muzica în boxele locațiilor, nu mai găsești atât de multe magazine cu articole de plajă și sunt mai mulți tineri decât familii cu copii. Prețurile diferă față de alte zone, Mamaia Nord fiind cunoscută ca cea mai scumpă și exclusivistă. Locurile pentru prosoape sunt inexistente pe plăjile amenajate. Șezlongurile din lemn ajung și la 50 de lei și sunt mai răsfirate pe plajă. Umbrelele sunt mai micuțe, majoritatea din paie, iar în unele locuri șezlongurile sunt înlocuite de perne așezate pe nisip.

O masă la restaurant nu mai costă 35 de lei, ci, în medie, trebuie să plătești 60 de lei pentru a-ți potoli foamea. Și asta fără să calculezi băutura. De asemenea, porumbul, hamsia și shaworma sunt scoase de tot din schemă. 

O altă diferență față de zona sudică a stațiunii e că fiecare plajă își îndeamnă turiștii să acorde importanță curățeniei și vegetației, care aici este vizibilă față de alte locuri. Pe lângă asta, accesul cu animale este interzis pe majoritatea plajelor.

De la simple reguli legate de mediu afișate la intrarea pe plajă, până la coșurile de gunoi destinate reciclării, zona de nord este mult mai civilizată și curată.

Odată cu apusul soarelui lucrurile se schimbă. Cluburile înfipte pe plajă devin vedetele zonei în cele câteva weekenduri din sezon, iar când vorbim de băuturi, fie alcoolice sau nu, busola prețurilor o ia razna. Numai aici putem vedea în meniu o apă cât un pachet de țigări sau o șampanie cât un salariu minim pe economie, dar prețurile dublate sau chiar triplate față de alte locații nu țin turiștii departe. Evident că această zonă își selectează clientela, în mod subtil, prin lucruri scumpe: mașini, ținute, tocuri și scoruri.

Un aspect amuzant ar fi că majoritatea petrecăreților, deși sunt cazați în apropiere, își pornesc seara bolizii și îi parchează în fața cluburilor, la doar câțiva metri de apartamentele unde se refac după nopțile de pomină.

Mamaia a fost și nu știm cât va mai rămâne principala cheie de a aduce turiștii pe litoralul românesc al Mării Negre. Dezvoltarea stațiunii pare că se rezumă la construcțiile obsesive din buza lacului Siutghiol. În rest, totul pare blocat la capitolul dezvoltare.

O stațiune închesuită, plină de betoane, cu plaje sufocate de șezlonguri și acareturi unde curățenia nu este punctul forte, Mamaia a rămas doar cu îmbulzeala ieftină din sud pe fondul muzical asurzitor și cu puține weekenduri pe vară de distracție în cluburile din nord.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

1 comments
  1. In nord cel mai tare ma deranjeaza amestecul muzicilor. Nu sint manele, e house si muzica de club, care e ok, daca e una. Dar pe plaja sint barurile alea cu terase si fiecare are muzica proprie si se ajunge ca la mijloc sa nu mai intelegi nimic.

Comments are closed.