La începutul lunii iulie, istoricull de artă Adam Busiakiewicz scrolla pe X, platforma de socializare cunoscută anterior sub numele de Twitter, când i-a atras atenția o anumită postare, scrie Smithsonian Magazin,
Împărtășită de Tim Cox, reprezentantul coroanei britanice în Warwickshire, fotografia arăta o recepție la sala locală a comitatului. Însă ceea ce i-a atras atenția lui Busiakiewicz a fost fundalul fotografiei, nu figurile din ea: Lângă o ușă marcată de un semn de ieșire cu neon era agățat un portret al regelui englez Henric al VIII-lea, așezat într-o ramă încununată de un arc rotund.
El a bănuit imediat că acesta nu era un portret obișnuit al celebrului monarh.
După ce au examinat personal opera de artă, Busiakiewicz, consultant la Sotheby’s, și Aaron Manning, specialist de la un palat regal de lângă centrul Londrei, au identificat-o ca fiind un portret de mult pierdut al monarhului, pictat la sfârșitul secolului al XVI-lea, ca parte a unei colecții de 22 de portrete care înfățișează membri mai multor familii regale europene, oameni de stat și lideri militari deopotrivă.
„Social media este o nebunie”, a declarat Busiakiewicz pentru CNN, „pentru că unii oameni o folosesc pentru a viziona videoclipuri cu pisici și pentru a urmări ce se întâmplă în lume, iar alții ca mine doar se uită la ceea ce oamenii au agățat pe pereții lor”.
Conform unei postări de pe blogul său, cadrul distinctiv al portretului i-a dat istoricului de artă un indiciu cu privire la potențiala sa semnificație, amintindu-i „de un set celebru de portrete comandate de politicianul local și tapițerul Ralph Sheldon … în anii 1590”, când pe tron se afla Elizabeth I, fiica cea mică a lui Henry.
Pictat de un artist anonim cunoscut sub numele de Maestrul Sheldon, setul cuprindea portrete ale lui Richard al III-lea, Catherine de’ Medici și mulți dintre contemporanii acestora. Sheldon a încorporat lucrările într-o friză arhitecturală la proprietatea sa din Warwickshire, Weston House, unde au fost atârnate „în camera mare, aproape de jur împrejur, în partea de sus”, a observat un vizitator din secolul al XVIII-lea.
În prezent, se știe că doar câteva dintre portrete au supraviețuit, împrăștiate în colecții private și publice. Majoritatea au dispărut din istorie după ce au fost vândute la licitație în 1781. Înainte de redescoperirea sa recentă, portretul lui Henry a fost văzut ultima dată în 1908, când a fost scos la licitație la Christie’s, conform cercetărilor efectuate de curatorul Catherine Daunt.
Într-o a doua postare pe blog, publicată după vizita sa la Warwick Shire Hall, Busiakiewicz a prezentat dovezile pentru identificarea portretului. Cadrul rotunjit al lucrării și dimensiunea sa (aproape un metru înălțime) se potrivesc cu alte două portrete din set, iar calitatea asemănării sugerează că creatorul său a fost un artist priceput. O inscripție originală, ascunsă de revopsire, dar dezvăluită de strălucirea unei lanterne, spune „Henry / The 8”. De asemenea, compoziția portretului se aliniază îndeaproape cu un desen al setului aflat la Weston House; ilustrația îl arată pe regele îmbătrânit cu o sabie strânsă în mâna dreaptă și lanțuri de aur în jurul gâtului.
„Există o mulțime de seturi Tudor care au fost produse la acea vreme”, explică Busiakiewicz pentru London Times. „Dar cred că setul Sheldon este important pentru că a fost probabil cel mai grandios. Sunt mult mai mari decât seturile standard de acest tip. De asemenea, cred că sunt de o calitate mult mai bună.”
O placă de sub portret indică faptul că Warwickshire County Council a achiziționat tabloul de la Madingley Hall, acum parte a Universității din Cambridge, în 1951, când a fost atribuit pur și simplu unui artist care lucra în stilul lui Hans Holbein. Traseul complet al tabloului, inclusiv locul în care s-a aflat între 1908 și 1951, rămâne necunoscută.
Vorbind cu Alice Cullinane de la BBC News, Busiakiewicz a refuzat să estimeze valoarea tabloului, dar a menționat că alte lucrări din set au fost vândute pentru aproximativ 200.000 de lire sterline, sau aproximativ 250.000 de dolari. Deocamdată, portretul a fost mutat într-un loc mai protejat „pentru o evaluare și o cercetare mai aprofundată a istoriei sale”, conform unei declarații. Consilierii speră să expună în cele din urmă portretul alături de un portret al lui Sheldon și de harta sa de tapiserie a Warwickshire, ambele fiind expuse în prezent la Muzeul Market Hall din Warwick.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: