Tot mai aproape de alegerile prezidențiale, reclamele politicienilor plătite cu sute de mii de euro pe Facebook și Google inundă spațiul online. Doar în ultima lună, partidele politice au plătit aproximativ 1,5 milioane de lei, majoritatea din bani publici, pentru a rostogoli mesajele candidaților. Și asta fără să punem la socoteală sumele direcționate către site-urile online pentru articole publicitare marcate uneori cu (P), alteori nu.
Info Sud-Est vă prezintă un top al acestora, în funcție de cine a cheltuit cei mai mulți bani pe reclame Meta și Google în ultimele 30 de zile și ce mesaje au fost sponsorizate pentru a se disemina mai bine la electorat. Pentru asta, am consultat rapoartele pe care Meta și Google le pun la dispoziție și pe care le actualizează zilnic.
Față de analiza ISE și G4Media realizată în urmă cu o lună, se remarcă o urcare puternică în clasamentul promotorilor din spațiul online a Elenei Lasconi, candidatul USR la prezidențiale, concomitent cu o scădere în top a candidatului partidului extremist AUR, George Simion. Reprezentantul PSD, Marcel Ciolacu, se instalează în ultima lună în fruntea clasamentului.
Top promotori pe Facebook
Marcel Ciolacu, premierul României și candidatul la prezidențiale din partea PSD, este pe primul loc la cei mai mulți bani dați pe reclamele de pe Facebook în ultimele 30 de zile. Ciolacu a cheltuit aproximativ 291.000 de lei pe 182 de reclame în această perioadă.
Videoclipul în care Marcel Ciolacu își anunță candidatura la alegerile prezidențiale este cea mai sponsorizată reclamă, cu aproximativ 60.000 de lei investiți. Anunțul a strâns peste 5 milioane de vizionări, peste 31.000 de aprecieri și 32.000 de comentarii.
A doua reclamă online în care s-au investit cei mai mulți bani este o postare în care Ciolacu promovează platforma ”România dorită” care ar ajuta la îmbunătățirea planului de dezvoltare a țării în viziunea PSD. Fotografia a fost sponsorizată cu aproximativ 40.000 de lei, are 35.000 de aprecieri și a strâns peste 40.000 de comentarii.
A treia cea mai bine plătită reclamă constă într-un videoclip în care susține că pensiile sub 3000 de lei nu vor mai fi impozitate. Videoclipul a fost promovat cu aproximativ 15.000 de lei, în mai multe serii de reclame, iar postarea a strâns pe Facebook circa 3 milioane de vizionări, 14.000 de aprecieri și în jur de 7.000 de comentarii.
Candidata la președinție din partea USR, Elena Lasconi, se află pe locul doi în topul promotorilor pe Facebook în ultima lună, cu aproximativ 236.000 de lei cheltuiți pe 56 de reclame.
Una dintre cele mai mai scumpe reclame ale Elenei Lasconi este un videoclip decupat dintr-o conferință de presă USR, unde aceasta susține că ”va fi un președinte bun”. Videoclipul promovat cu 15.000 de lei are peste 2.2 milioane de vizionări, 25.000 de aprecieri și peste 2.000 de comentarii.
Încă un videoclip de la conferința USR este promovat cu 15.000 de lei în care candidata USR vorbește despre alianța dintre PNL și PSD, încercând să scoată în evidență că doar partidul din care face ea parte ar putea să se opună PSD-ului. Videoclipul a strâns 1.5 milioane de vizionări, circa 15.000 de aprecieri și aproape 2000 de comentarii.
Tot cu 15.000 de lei a mai promovat un videoclip în care președinta USR vorbește la o emisiune TV despre faptul că actualul președinte al țării, Klaus Iohannis, nu și-ar face meseria ca la carte. Reel-ul a strâns 2 milioane de vizionări, peste 18.000 de aprecieri și în jur de 1.600 de comentarii.
Un alt videoclip de la aceeași emisiune este sponsorizat cu aceeași sumă, unde Lasconi explică motivul pentru care a intrat în politică, iar videoclipul a strâns aproximativ 1.6 milioane de vizionări, aproape 20.000 de aprecieri și 3.000 de comentarii.
Nicolae Ciucă, candidatul din partea PNL la prezidențiale, ocupă al treilea loc în topul promotorilor pe Meta cu aproximativ 226.000 de lei dați pe 90 de reclame în spațiul online.
Cea mai scumpă reclamă a lui Ciucă este trailer-ul video al cărții sale, “În slujba țării”, care a pornit numeroase dezbateri despre rolul său în armata română, după investigația Recorder. Teaserul a fost sponsorizat cu aproximativ 50.000 de lei și are peste 7 milioane de vizionări, 17.000 de aprecieri și în jur de 400 de comentarii.
Un clip în care Ciucă anunță că pensiile sub 3000 de lei nu vor mai fi impozitate este sponsorizat cu aproximativ 4.500 de lei. Videoclipul a strâns în jur de 920.000 de vizionări, 6.000 de aprecieri și aproape 200 de comentarii.
A treia cea mai scumpă reclamă din ultima lună este un videoclip în care președintele Senatului vorbește la un forum internațional despre cum ar trebui guvernată o țară. Videoclipul a fost sponsorizat cu aproximativ 3.500 de lei și are în jur de 700.000 de vizionări, 3.000 de aprecieri și undeva la 30 de comentarii.
Pe locul patru în topul promotorilor pe Meta se află candidatul la prezidențiale din partea partidului extremist AUR, George Simion, cu aproximativ 224.000 de lei investiți în 145 de reclame în ultima lună.
Cea mai scumpă reclamă din ultima lună este o transmisie live făcută de Simion în timp ce era invitat la o emisiune. Live-ul sponsorizat cu circa 20.000 de lei are 2,5 milioane de vizionări, 31.000 de aprecieri și în jur de 13.000 de comentarii.
A doua reclamă este un videoclip intitulat ”Alături de bătrânii României”, în care stă de vorbă cu un senior despre problemele țării. Videoclipul a fost sponsorizat cu aproximativ 15.000 de lei și are peste 4 milioane de vizionări, 60.000 de aprecieri și în jur de 4.000 de comentarii.
A treia reclamă este sponsorizată tot cu aproximativ 15.000 de lei și este un videoclip în care președintele AUR anunță că a început să strângă semnături pentru candidatura sa la președinție. Videoclipul a strâns aproximativ 1.5 milioane de vizionări, 31.000 de aprecieri și în jur de 3.700 de comentarii.
Candidatul independent la prezidențiale și fostul secretar NATO, Mircea Geoană, se află abia pe locul 12 în topul promotorilor pe Meta, cu aproximativ 21.000 de lei dați pe 38 de reclame în ultima lună. Cea mai bine plătită reclamă este videoclipul unde își anunță candidatura, aceasta fiind sponsorizată cu aproape tot bugetul pe care Geoană l-a alocat reclamelor online pe Meta în ultima lună, aproximativ 15.000 de lei.
Diana Șoșoacă, președintele partidului extremist S.O.S. România și candidata la prezidențiale din partea aceluiași partid nu apare în topul promotorilor pe Meta sau pe Google deoarece paginile ei de social media nu par să ruleze reclame plătite, ci ele funcționează pe baza popularității sale în mediul online.
Top promotori pe Google
PSD ocupă primul loc în secțiunea de publicitate politică pe Google, cu aproximativ 57.000 de euro cheltuiți în ultima lună pe spoturi publicitare online.
Videoclipul în care Marcel Ciolacu, președintele PSD, își anunță candidatura la președinție este promovat pe Google cu circa 45.000 de lei și este cea mai scumpă reclamă plătită de social-democrați în ultimele 30 de zile.
O altă reclamă video, unde premierul țării susține într-un la Congresul PSD că va candida la prezidențiale și că este încrezător că va câștiga alegerile este sponsorizat cu circa 20.000 de lei.
A treia cea mai scumpă reclamă a celor de la PSD constă în promovarea unui episod din vide-podcastul partidului, numit ”Spin înainte de știri”, în care se vorbește despre pensii și despre recalcularea lor. Reclama este sponsorizată cu aproximativ 17.500 de lei.
Al doilea promotor în rândul reclamelor online de pe Google este PNL, cu circa 19.000 de euro cheltuiți în spațiul publicitar online în ultima lună.
Cele mai scumpe două reclame ale celor de la PNL constau în teaserul video creat pentru cartea lui Nicolae Ciucă, acesta fiind promovat în două reclame diferite, unde una costă circa 50.000 de lei, iar cealaltă 25.000 de lei.
Un banner pe care scrie ”Recalcularea pensiilor: Grijă și respect pentru pensionarii României” este sponsorizat pe Google cu circa 9.000 de lei.
Partidul USR este pe locul trei în rândul publicității online pe Google, cu aproximativ 14.000 de euro investiți în reclame în ultima lună.
Cea mai scumpă reclamă costă în jur de 25.000 de lei și promovează un banner cu candidata la prezidențiale din partea USR, Elena Lasconi, care odată apăsat te redirecționează către site-ul partidului.
O reclamă video care promovează un jurnal video din vizita Elenei Lasconi la hramul Mănăstirii Turnu Roșu este sponsorizat cu circa 7.000 de lei.
Un alt videoclip în care președinta USR stă de vorbă cu un simpatizant de-al ei care a venit special să o viziteze este promovat cu aproximativ 5.000 de lei.
Pe al patrulea loc în topul promotorilor pe Google se află partidul extremist AUR, cu circa 8.000 de euro dați pe reclame online.
Un banner în care George Simion, candidatul la alegerile prezidențiale din partea AUR, este fotografiat alături de un simpatizant, al cărui nume, vârstă și ocupație sunt afișate în imagine, este sponsorizat cu circa 4.000 de lei.
Alte două fotografii cu Simion și simpatizanții AUR sunt promovate cu aproximativ 3.500 de lei, respectiv 3.000 de lei.
Peste 40.000 de euro pe reclame: Cum a reușit Elena Lasconi să crească rapid în popularitate pe social media
Elena Lasconi este printre politicienii care au cunoscut o creștere semnificativă în viralitate pe rețelele de socializare, în ultimele 30 de zile, conform unei analize Info Sud-Est în luna august. USR, a cărui președintă este, a investit peste 40.000 de euro în 56 de reclame publicate în ultima lună, iar Lasconi a fost propulsată pe locul 2 în topul promotorilor care cheltuie cei mai mulți bani în reclamele de pe Facebook (Tik Tok și Instagram nu pot fi analizate în ce privește suma cheltuită de un utilizator pe reclame). O altă analiză ISE arată că în primele două luni după alegerile din 9 iunie, Lasconi nu apărea nici măcar în top 10 promotori pe Facebook. Un alt politician care a cunoscut o creștere la fel de mare pe rețelele de socializare este Marcel Ciolacu, liderul PSD.
Lasconi și-a făcut cont de Tik Tok abia la sfârșitul lunii martie și abia posta un videoclip pe săptămână despre ce a făcut ea ca primar la Câmpulung Muscel și ce va mai face dacă ar câștiga următorul mandat, față de acum, când postează chiar și de patru ori pe zi atât despre candidatura ei la președinție, cât și vloguri (jurnal video trad.) de la locurile pe care le vizitează și videoclipuri de divertisment.
Pe Facebook, președinta USR folosea în principal imagini pentru a-și transmite mesajele sau pentru a împărtăși diverse momente din activitatea ei de primar la Câmpulung Muscel. În ultimele luni, Lasconi și-a diversificat profilul de Facebook cu videoclipurile de pe pagina ei de TikTok deschisă la sfârșitul lunii martie, cât și cu postări scrise în care își exprimă părerea pe diferite subiecte din spațiul public.
Aceeași situație este și în cazul profilului ei de Instagram. Înainte de alegerile din 9 iunie, când nu conducea USR, Lasconi obișnuia să posteze frecvent pe Instagram, dar majoritatea conținutului consta în fotografii, aceleași de pe Facebook în mare parte. După alegeri, însă, a început să includă mai multe videoclipuri în postările sale, inclusiv conținutul de pe TikTok.
Ce impact au postările în ultima lună, comparativ cu postări dinainte să fie șefa USR
Pe TikTok, videoclipurile pe care le posta înainte de a fi aleasă președintele USR aveau și puțin peste 100 de aprecieri, dar și câteva mii, iar numărul vizionărilor fluctua de la zeci de mii la sute de mii. După 27 iunie, Lasconi a început să aibă videoclipuri care au și aproape un milion de vizionări, iar toate postările au constant mii de aprecieri.
Postările de pe Facebook ale candidatei USR la președinție aveau câteva mii de aprecieri și înainte de 27 iunie, dar de atunci Lasconi a început să crească la zeci de mii de aprecieri per postare.
Pe Instagram impactul Elenei Lasconi a rămas aproape constant, unde are câteva sute de aprecieri per postare, iar în unele situații postările trec și de pragul de o mie de like-uri.
Lasconi a devenit în ultima lună din ce în ce mai activă pe rețele, în special pe Facebook și TikTok. Pagina de Facebook a Elenei Lasconi a cheltuit în jur de 240.000 de lei pe 63 de reclame în ultima lună. Aceasta se află pe al patrulea loc în topul promotorilor pe Meta din ultimele 30 de zile, în condițiile în care pagina de Facebook a președintei USR are 119.000 urmăritori.
Pe TikTok, Lasconi are puțin peste 34.000 de urmăritori și postează videoclipuri scurte, filmate în poziție verticală, la care sunt adăugate efecte sonore, tranziții, dar și subtitrări colorate de dimensiuni mari, poziționate pe mijloc sau în partea de jos a videoclipului, ce rulează cuvânt cu cuvânt, în tandem cu discursul persoanei din videoclip. Acest format împrumutat de la influencerii tineri pare să fie favoritul politicienilor în această campanie electorală.
Un alt factor care a contribuit la viralizarea Elenei Lasconi a fost prezența unor conturi care se prezintă ca “fan page”-uri, dedicate exclusiv postării de conținut despre candidata USR la președinția țării. Multe dintre videoclipurile postate pe așa zisele fan page-uri o arată pe Lasconi în momente ”candid” (momente naturale și neplanificate, n. red.) folosite în general pentru a face politicienii mai ”umani” în ochii utilizatorilor de TikTok cărora le apar acele videoclipuri, în special ai tinerilor.
Alte postări de pe TikTok care o ”promovează” pe Lasconi pe conturile care ar fi create de susținătorii ei includ secvențe tăiate din episoadele de podcast sau emisiunile la care participă, în care împărtășește diverse povești sau întâmplări din viața personală. Aceste momente îi ajută pe utilizatori să crească în popularitate și apropiere de alți utilizatori de pe Tik Tok.
Printre videoclipurile care contribuie la propulsarea în social media se numără mini-explicativele care încearcă să o prezinte pe președinta USR într-o lumină favorabilă sau care încearcă să demonteze acuzațiile lansate la adresa ei pe internet.
Cea mai puțin populară pagină a Elenei Lasconi, dintre Tik Tok, Facebook și Instagram, este cea de Instagram, unde are peste 23.000 de urmăritori și postează același conținut pe care îl pune pe Facebook și TikTok. Este un lucru comun ca politicienii din România să aibă cel mai mic impact pe Instagram, comparativ cu impactul mare care îl au pe Tik Tok (mai ales extremiștii) sau pe Facebook, rețeaua care l-a ajutat pe Klaus Iohannis să se propulseze în politica mare înainte să candideze pentru prima dată la alegerile prezidențiale din 2014.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: