Pericol de accidente și pe apă, și pe uscat, în stațiunea Mamaia

Atenție, turiști! Cad bucăți de tencuială! Pasarela din zona Cazino Mamaia se dezintegrează. Și nu de ieri, de astăzi…

Acesta este un articol critic la adresa celor responsabili de administrarea stațiunii Mamaia.

Se apropie vacanța de Paște și de 1 Mai, atunci când litoralul românesc își deschide porțile pentru zeci de mii de turiști. În timp ce stațiunile vecinilor bulgari se bat în oferte (multe dintre ele all-inclusive) adresate turiștilor români, și nu numai, stațiunea Mamaia este un șantier deschis… doritorilor de senzații tari.

  O viziune de modernizare fără logică!  

La prima vedere, prezența muncitorilor în stațiunea de la malul mării este una de bun augur, dacă ne raportăm la faptul că în orașul Constanța rar vezi pe cineva care să facă lucrări de modernizare, acest lucru implicând reabilitarea străzilor, a bordurilor, sau a parcurilor. Dar nimic de spus, bine că se face în Mamaia. O plimbare de-a lungul stațiunii îți poate schimba însă pers-pectiva asupra logicii în care se execută aceste lucrări.
Cert este faptul că reamenajarea promenadei, construirea pasarelelor suspendate și reabilitarea piațetelor de la Cazino și Perla au fost anunțate, cu surle și trâmbițe, de toată spuma administrației constănțene. Aceste lucrări necesită, bineînțeles, forări, săpături, prezența utilajelor grele: pe scurt, un șantier în toată regula. Dar nu vei găsi, niciunde, un semn de avertizare a pericolului, un spațiu îngrădit sau marcat corespunzător, care să îți indice că traficul este oprit sau că există risc de accidente. Și nu există asemenea avertismente nici măcar în limba română, nu mai vorbim de o limbă de circulație internațională, dacă ne gândim că Mamaia este o stațiune care se vrea a fi un loc de vacanță pentru turiștii din toată lumea, fiind premiată la Monte Carlo drept cea mai fashion stațiune de distracție.

  Diferența dintre Est și Vest. Pe scurt, prăpastia dintre luxul carelor alegorice și dărâmăturile de pe buza Mării Negre  

Logica proiectului de amenajare a stațiunii Mamaia, dacă analizăm la rece situația și ne detașăm pentru câteva momente de impactul puternic al „măreției“ proiectelor de mo-dernizare, poate fi dezbătută și amendată de oricine are plăcerea să facă o plimbare pe malul mării, să se bucure de un nisip curat și de o priveliște în concordanță cu frumusețea orizontului Mării Negre. Deși se mărește zona pietonală (și asta doar pentru a putea circula carele alegorice, practic micșorând spațiul de acces al turiștilor) și se construiesc pasarele suspendate pentru fluidizarea traficului, centrul și punctul de atracție al unei stațiuni, mai precis zona de plajă, este lăsată de izbeliște și este într-un continuu proces de degradare. Și ne putem referi la starea nisipului, la construcțiile de beton care ocupă jumătate din limba de plajă, unele ajungând chiar să fie atinse de va-luri, la construcțiile vechi de aproape un secol care nu au fost reabilitate niciodată.

  Punem carul înaintea boilor?  

Cel mai elocvent exemplu este pasarela din zona Cazino Mamaia. Construită în anii `30, pasarela reprezenta centrul de atracție al tu-rismului din stațiune, împreună cu Castelul Reginei Maria și Hotelul Rex. Bătută de valuri de mai bine de 80 de ani, această construcție nu a suferit modificări nici până astăzi. Între timp, s-a mai construit o pasarelă, mai modernă, așezată pe piloni, la nici 100 de metri de ruina din fața fostului Hotel Cazino, dar nimeni nu s-a gândit că ar fi trebuit reabilitată cea existentă deja, și abia mai apoi investit în una nouă. Dar trecând de răutățile ochiului cârcotaș de jurnalist, neexperimentat în pro-blemele administrației locale, o scurtă analiză de suprafață a vechii pasarele ne arată că aceasta nu numai că, estetic, este deplorabilă, însă este un adevărat pericol pentru toți cei care trec prin această zonă.

  Ruina ce va produce ecou abia după întâmplarea unei tragedii  

Ajunși în fața pasarelei, fără nici un panou care să indice existența vreunui pericol, o scară de lemn invită turistul să pășească pe ruina din beton din zona Cazino. Este un loc care vara ține drept trambulină pentru copiii ce se bălăcesc, iar iarna se transformă în studio foto și platformă de unde pescarii își lansează undițele. La bază este însă o pasarelă ce se dezintegrează pe zi ce trece, din care cad constant bucăți de tencuială și fier beton, un spațiu lipsit de balustrade ce te pot împiedica să aluneci în apa mării. Este, pe scurt, un loc extrem de periculos, unde nu te împiedică nimeni să mergi (nici măcar nu îți sugerează asta). Spațiul cuprins între pasarela nou construită, denumită generic „Pasarela lui Mazăre“, și „Pasarela nimănui“, ruina ce se află la mai puțin de 100 de metri distanță, oglindește perfect fractura de logică ce stă la baza proiectului de modernizare a stațiunii Mamaia.

Pericol pentru siguranța navigației! „Pasarela lui Mazăre“ nu este semnalizată luminos

CINE ESTE RĂSPUNZĂTOR DE ACEASTĂ SITUAȚIE? A.N.R. ARATĂ CU DEGETUL SPRE A.P.M.C. ȘI INVERS!

Și cum pericolele pândesc la orice pas atunci când cutezi să pornești la o plimbare în Mamaia, situația nu stă altfel nici în cazul traficului pe apă.
Pasarela din Mamaia se întinde în largul mării pe o lungime aproximativă de 500 de metri. Vara, aici chiar acostează un vaporaș ce plimbă turiștii de-a lungul litoralului. Conform legislației în vigoare, acest cap de pasarelă trebuie să fie dotat corespunzător cu semnale luminoase de avertizare, pentru siguranța navigației. Însă aceste semnale nu funcționează de o bucată bună de vreme, lucru ce constituie un pericol pentru toate ambarcațiunile care circulă noaptea prin acea zonă.
Întrebați fiind în legătură cu această problemă, reprezentanții ANR (Autoritatea Navală Română) au declarat că nu ei sunt respon-sabili cu siguranța navigației în acea zonă, Administrația Porturilor Maritime Constanța (APMC) fiind autoritatea ce se ocupă de aceste aspecte.
Contactați telefonic, reprezentanții APMC ne-au declarat: „Nu ne ocupăm noi de acea zonă. Responsabili sunt cei de la ANR, care se ocupă de siguranța navigației. Sau cei de la Regia Autonomă Dobrogea Litoral, nu știu exact…“. Atât reprezentanții Regiei Autonome Dobrogea Litoral, cât și cei ai ANR, nu au mai putut fi contactați ulterior.
Și până se va rezolva această dilemă, cine este res-ponsabil de siguranța navigației  din zona stațiunii Mamaia, ambarcațiunile ce ajung în preajma pasarelei vor trebui să se ghideze după stele și să aibă parte de nopți luminoase, cel puțin iarna. Căci în timpul verii vor avea coasta din nordul litoralului luminată de farurile colorate ale cluburilor de fițe, iar semnalele sonore ale carelor alegorice îi va lămuri exact de distanța pe care o mai au de parcurs până la țărmul Mării Negre.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: