Ce mari capitale din Europa au restricționat sau interzis trotinetele electrice și cum și-au motivat alegerea

trotineta trotinete trotineta trotinete
sursa foto: Pexels
trotineta trotinete
sursa foto: Pexels

Mai multe capitale europene au impus în ultima perioadă restricții sau au interzis închirierea trotinetelor electrice, motivând că acestea sunt periculoase pentru pietoni și traficul rutier. În România, Constanța este primul oraș care a retras autorizația de funcționare pentru cele două companii care închiriau trotinete electrice în municipiul de la malul mării.

Trotinetele electrice sunt un concept creat de patru studenți din Singapore în 2016, proiect lansat pentru prima oară prin compania Telepod. Ele au fost însă popularizate în 2017, în SUA, sub firma Bird, în Silicon Valley, care s-a extins rapid în toată America și care a reușit să facă un miliard de dolari în primul an de la lansare.

În 2018 au ajuns în Europa, prin intermediul firmelor Dott, Tier și Lime, iar în 2020 au apărut și în România, sub Bolt și Lime, iar Constanța a fost al treilea oraș din România în care s-au lansat, după București și Cluj-Napoca.

Autorizațiile de funcționare ale firmelor Bolt și Uber (Lime) nu au mai fost prelungite pentru anul acesta în Constanța pentru că au fost considerate periculoase atât pentru traficul rutier, cât și pentru cel pietonal, conform Primăriei Constanța.

Nu numai Constanța a restricționat accesul trotinetelor care deseori erau aruncate în mijlocul drumului sau dezmembrate, fapt care provoca adesea accidente. 

Trotinetele electrice: de la restricții la interdicții

Paris este prima capitală europeană care retrage trotinetele electrice de închiriat, de la 1 septembrie, în urma unui referendum susținut în 2 aprilie, în care 89% dintre cetățenii orașului au votat în favoarea interdicției. Firmele care administrează trotinetele electrice de închiriat din Paris, Lime, Dott și Tier au timp până la data precizată să strângă toate trotinetele din oraș. Locuitorii orașului consideră trotinetele electrice o „pacoste” pentru traficul pietonal și rutier al capitalei europene. După 1 septembrie, doar cei care dețin trotinete electrice vor putea să circule cu ele prin oraș, în limita vitezei de 30 km/oră.

Copenhaga a retras închirierea trotinetelor electrice în 2020, dar le-au readus un an mai târziu, sub anumite condiții. Cei care vor să închirieze trebuie să poarte o cască de protecție și să nu parcheze în centrul orașului, conform The Copenhagen Post

În Londra, cei care vor să închirieze o trotinetă electrică trebuie să aibă peste 18 ani și permis de conducere. Doar firmele care au trotinetele (Dott, Lime și Tier) cu anumite specificații de siguranță, precum limita de viteză legală de 25 km/oră și luminile aprinse mereu, pot fi închiriate. În 2022 au fost 1.352 de accidente cu trotinetele electrice, conform unui raport făcut de iam Bristol, un ONG britanic care se preocupă, printre altele, cu îmbunătățirea circulației rutiere.

Și în Barcelona sunt anumite condiții, iar cei care închiriază trotinete trebuie să aibă vârsta de peste 16 ani, să nu meargă pe trotuar și să parcheze numai în spațiile făcute special pentru parcarea trotinetelor. În locuri populate de oameni precum parcurile și pistele de biciclete, limita de viteză este de 10 km/oră, iar pe șosele de 25 km/oră.

Potrivit presei italiene, de la 1 septembrie, viteza maximă pentru trotinete a fost redusă în Roma de la 25 la 20 de km/oră – iar în zonele pietonale din centrul vechi nu se poate merge cu mai mult de 6 de km/h. De asemenea, închirierea de trotinete este de acum permisă doar persoanelor cu vârsta de peste 18 ani. 

Mai mult decât atât, numărul de trotinete din oraș a redus considerabil, de la 14,500 la 9,000. Acest fapt se datorează reducerii numărului de companii care pot închiria de la cele nouă existente anterior la trei – Bird, Dott și Lime, cele ce au câștigat anul trecut licitația publică. Fiecare companie va putea opera câte 3.000 de trotinete.

Schimbările vin după ce, în Italia, în 2022, au avut loc 2,929 de accidente cu trotinetele de electrice, cu 40% mai mult față de 2021, când au avut loc 2.101 de accidente, conform Reuters.

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a prezentat în 2022 faptul că în România au avut loc peste 1250 de accidente ușoare și grave cu trotinetele electrice, trendul fiind în creștere. Mai mult, în 9 din 10 cazuri, vina a fost a celor care conduceau trotineta, din cauza nerespectării vitezei, a abaterilor de la regulile de circulație sau a mersului a sens opus, arată un raport recent al UNSAR.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții:

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.