Patru spectacole, în această săptămână, pe scena Teatrului de Stat Constanţa.
Weekend-ul teatral începe joi, 9 noiembrie, la ora 19.00, cu piesa „FAMILII” de Eugen Jebeleanu, un spectacol invitat, al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu.
În cadrul turneului național MANIFEST PENTRU DIALOG, această piesă măsoară noțiunea de familie prin diverse probleme care, deși par comune, au conotații existențiale pentru om și societate. Doi frați vitregi sunt nevoiți să conviețuiască împotriva voinței lor, o tânără mamă se confruntă cu alcoolismul soțului ei, un frate și-o soră se reîntâlnesc cu ocazia decesului mamei lor, un cuplu tânăr trece prin momente de criză.
Este chestionat conceptul de familie integrat în actualitatea secolului XXI. Ce reprezintă o familie în ziua de azi? La sfârșitul reprezentației cei prezenți vor avea prilejul să răspundă, fiind invitaţi la dialog de realizatorii spectacolului.
Vineri, 10 noiembrie, tot de la ora 19.00, este programată piesa dramaturgului contemporan Viorel Savin, „BĂTRÂNA ŞI HOŢUL”, care a mai fost jucată la Constanţa, cu exact 25 de ani în urmă, iar, în montarea de atunci, „Hoţul” era actorul Iulian Enache, cel care acum se află în scaunul regizoral.
Cuvintele regizorului ne duc cu gândul la o reflecţie asupra condiţiei artistului şi a artei veritabile, dar spectatorii vor înţelege mai bine: „Omul, al cărui trecut „este deja pe cale de dispariţie”, este emoţionat, în adâncul său, de cuvinte ca „renaştere” şi „revoltă”. Veșnicia artei este, în aparență, soluția optimă. Este, cu siguranță, salvarea celor incluși sau vizați de opera respectivă. Ce ne facem cu ceilalți… cu cei ce se visează artiști sau se pretind posesori de talent și ne invadează cu forța, pe toate canalele de comunicare, prezentul?”
Prezenţa pe scenă a Ilenei Ploscaru este o provocare şi pentru regizor, şi pentru parteneri – Dan Cojocaru, Alina Manţu şi Alexandru Medveghi, căci actriţa se bucură de aprecierea şi respectul colegilor de toate vârstele, reprezentând un model, un mentor şi un profesor pentru generaţii întregi.
Scenografia a fost concepută de Lăcrămioara Dumitraşcu, iar muzica a fost compusă de Adrian Mihai.
„JURNAL DE ROMÂNIA. CONSTANŢA” îşi are sâmbătă, 11 noiembrie, ora 19.00, ultima reprezentaţie la Constanţa, înainte de plecarea la Viena, unde, pe 15 noiembrie, actriţele noastre vor urca pe scena teatrului Schauspielhaus.
„Eu ştiu de ce are nevoie o fiinţă ca să fie fericită: de o afecţiune aparte şi de sărut.
Dragostea şi cunoaşterea te fac un om liber.
În clasa a treia, m-a bătut tata şi am făcut pe mine.
Găsise o observaţie de doi bani în carnetul de note.
Mă numesc Lăcrămioara Moscaliuc. Îmi place mai mult să mi se spună Lana.”
Este numai un fragment. Monologurile în întregime le puteţi asculta, însoţite de proiecţii video surprinzătoare în spectacolul regizat de Carmen Lidia Vidu.
Mirela Pană, Lana Moscaliuc, Turchian Guzin Nasurla, Florina Stănculeț, Laura Iordan Adrian, Alina Manțu sunt cele şase actriţe care îşi aduc pe scenă vieţile lor, gândurile şi intimităţile lor pentru a crea un tablou realist al Constanţei şi oamenilor săi. Grafica şi editarea video sunt realizate de Cristina Baciu, iar scenografia şi costumele, de Lăcrămioara Dumitrașcu.
Duminică, 12 noiembrie, la ora 19.00, îi invităm pe cei ce vor să aducă un omagiu poetului care a murit la Tomis acum 2000 de ani la „OVIDIU – TRISTELE ŞI PONTICELE”, un spectacol multimedia care îl are ca protagonist pe maestrul Emil Boroghină. El îl va întruchipa pe Ovidius Publius Naso, acest recital modern fiind o coproducţie a Teatrului de Stat Constanța și Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova.
Spiritualizat, profund, apăsat de anii exilului, poetul intră în scenă după ce publicul a înțeles, din desfășurarea proiecției video inițiale, că omul Ovidiu a murit. În actorul de pe scenă este sufletul ieșit din corp al lui Ovidiu – corpul a rămas suspendat într-un fel de limb marin, el se mișcă ușor, dus de valuri, la țărm. Poetul nu realizează că a murit, continuă să se zbuciume, să spere, să recadă în deznădejde, și doar spre sfârșit, când se întoarce și privește proiecția, își vede corpul în ape. Revelația că este desprins de propriul lui corp trecător, dus de valuri, integrat deja în țărm și mare, că a murit fizic, îi descoperă spiritul, pe calea de a se elibera de suferințele pământești.
Recitalul este o retrăire din perspectiva spirituală și afectivă a vieții de exilat la Tomis și o retrăire a vieții, din copilărie până în prezent, a unui spirit înalt, de mare poet.
- Fragmente dintr-o dronă au fost găsite în Insula Mare a Brăilei - 29 martie 2024
- Se oprește apa, marți, în mai multe zone din Constanța - 29 martie 2024
- UPDATE Explozie la Rafinăria Petromidia / Plan Roșu de Intervenție activat/ O conductă de benzină a explodat/ Flacăra a fost stinsă/ 20 de persoane au fost evacuate/ A fost dezactivat Planul Roșu - 29 martie 2024