Slovacia: micile afaceri de familie sunt în plină dezvoltare, în timp ce mari lanțuri comerciale înregistrează pierderi uriașe și părăsesc Bratislava

Imagine din Bratislava, Slovacia (foto: www. euobserver.com)
Imagine din Bratislava, Slovacia (foto: www. euobserver.com)

Analiştii economici de la Bratislava susţin că, în ultimul deceniu, Slovacia s-a transformat profund din punct de vedere al gusturilor: supermarket-urile şi mall-urile au din ce în ce mai puţini clienţi în vreme ce magazinele specializate sau cele mai mici, de familie, devin din ce în ce mai tentante.

Deşi este greu de crezut pentru consumul din România, în unele ţări de lângă noi lanţuri de magazine cu profituri imense în toată lumea au pierderi atât de mari încât sunt nevoite să lichideze afacerea.

Cotidianul slovac „Hospodárske noviny” scrie că, în 2017 şi 2018, din Slovacia au plecat trei companii cu filiale pe toate continentele lumii: Marks&Spencer, Carrefour şi, ultimul, PizzaHut.

Deşi în ţara vecină, Cehia, britanicii de la Marks&Spencer funcţionează din 2007, în Slovacia magazinele lor nu au avut noroc, indiferent ce au inventat şi ce promoţii au oferit. În 2017, scrie cotidianul citat, ultimul magazin, din Bratislava, a fost închis. Şeful reprezentanţei companiei pentru Cehia şi Slovacia, James Munson, a declarat cotidianului „Hospodárske noviny” că motivul plecării din Slovacia a fost pierderile continue şi foarte mari de pe piaţă şi oportunităţile limitate de creştere. Aceasta deşi Marks&Spencer vinde în aproape 1.500 de magazine şi 20 de site-uri web din 57 de state ale globului.

Carrefour a plecat din Slovacia tot în 2017 şi tot după pierderi financiare uriaşe: 24 milioane euro, de la deschiderea primului magazin, în 2000, cum relatează „Hospodárske noviny” şi aktuality.sk. Cauzele, depistate de analiştii economici citaţi de cele două importante publicaţii din Bratislava, ţin de vânzarea cu amănuntul tipic franceză care nu este pe gustul slovacilor. Produsele de patiserie sau legumele şi fructele proaspete oferite de lanţul Carrefour nu au fost agreate aproape deloc de cumpărători, obiceiurile fiind acelea de a le procura din patiserii sau brutării, respectiv din pieţe sau chioşcuri speciale. O datorie de peste 300.000 euro la asigurările de stat, în 2017, scrie aktuality.sk, a convins definitiv Carrefour să părăsească Slovacia.

Nici lanţul PizzaHut nu se poate lăuda cu cine ştie ce succese în Slovacia, deşi primul restaurant a fost deschis la Bratislava în 1997. Profiturile foarte reduse şi clienţii foarte puţini au condus la închiderea ultimului local, în aprilie 2018. Analiştii economici constată că restaurantele PizzaHut, deşi situate de regulă în mall-uri sau pe artere pietonale intens circulate, nu au convins pe slovaci aproape deloc. Obişnuinţa consumatorilor de a mânca orice altceva dar nu produse standardizate au lămurit PizzaHut că este mai bine să părăsească Slovacia.

„Hospodarske noviny” atrage atenţia că vor urma, cel mai probabil, şi alte lanţuri comerciale care vor părăsi Slovacia în curând, tot din motive legate de pierderi financiare.Slovacia este o ţară cu aproape 5,5 milioane locuitori, care a aderat la moneda euro la 1 ianuarie 2009 şi care are unul dintre cele mai ridicate niveluri de trai din Europa Centrală şi de Sud-Est. Membră a Uniunii Europene din 2004, Slovacia are în prezent 80% din Produsul Intern Brut pe locuitor a mediei blocului comunitar. Totodată, este ţara central şi sud-est europeană cu cel mai ridicat nivel al investiţiilor străine, fiind cunoscută în special pentru numărul uriaş de automobile fabricate raportat la cifra locuitorilor.

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: