Poveștile horahailor din Castelu: Peste 100 de copii au ajuns la școală în 2022/ Asociația Reality Check estimează că 70% din ei merg regulat la școală

sursa foto: Asociația Reality Check
sursa foto: Asociația Reality Check

Campania educațională întreprinsă de asociația Reality Check a dus la înscrierea în școală a 102 copii din satul Castelu din Constanța, una dintre cele mai vulnerabile comunități din țară, transmite asociația într-un comunicat de presă.

“Când intri într-un sat într-o zi oarecare a săptămânii pe la ora 9 -10 dimineața și vezi mulți copii pe ulițe, poți să fii sigur că acolo oamenii se luptă cu sărăcia. Copiii ar trebui să fie la școală sau la grădiniță, dar nu sunt pentru că nici părinții lor nu au fost; pentru că nici ei nu au avut tot ce le trebuia pentru școală: pantofi și haine cu care să nu le fie rușine să intre în clasă, ceva de mâncare în ghiozdan, caiete și rechizite, luxul de a nu lăsa pe nimeni și nimic să le ia dreptul la educație pe care legea îl oferă fiecăruia dintre noi”, este situația prezentată de Reality Check. 

În acest context, organizația a întreprins, în 2022, un recensământ în zonele defavorizate ale satului. Recensământul, realizat în colaborare cu autoritățile locale, a permis înscrierea la școală a peste 100 de copii cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani și la formarea a șase clase, cu patru mai multe decât în anii anteriori, menționează asociația.

Procesul de înscriere a întâmpinat, totuși, și multe probleme, printre care:

  • faptul că mulți dintre copii nu aveau certificat de naștere și CNP
  • reticența părinților
  • încrederea generală scăzută în demers 
  • bariera lingvistică (oamenii din zona săracă a satului vorbesc un dialect al limbii turce)

Păstrarea copiilor în școală

Deși recensământul este un prim pas bun, combaterea absenteismului odată ce acest demers este finalizat rămâne de asemenea o problemă semnificativă.

“După înscriere rămâne provocarea de a-i aduce pe copii în fiecare zi la școală. Aici intervine rolul extrem de important pe care îl au profesorii în crearea unui mediu de învățare către care copiii să vină cu plăcere. Mediatorii școlari au și ei un rol cheie în crearea unei punți între părinți și școală. Aceștia trebuie să fie permanent în legătură cu comunitatea, să semnaleze și să contribuie la rezolvarea problemelor care conduc la absenteismul copiilor. Un lucru foarte bun este că, începând cu acest an școlar, Castelu are un al doilea mediator școlar, deci o șansă în plus de a avea din ce în ce mai puțini copii care nu sunt înscriși, care nu frecventează sau abandonează”, a explicat Nadia Gavrilă, președintele Reality Check.

În acest sens, asociația a găsit mai multe soluții, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean și Ministerul Educației:

  • Angajarea de mai mulți profesori (inclusiv 3 prin programul Teach for Romania)
  • Formarea de clase mai mici, în care copiii cu un decalaj educațional mare și fără cunoștințe de limba română să poată fi ajutați mai mult.

Conform estimărilor Reality Check, aceste măsuri au dus la integrarea corespunzătoare a 70% dintre copiii înscriși, care acum vin constant la școală.

Familii ajutate de Reality Check

Printre copiii care au beneficiat de pe urma recensământului se numără Daniel și frații săi, înscriși la școală și grădiniță cu ajutorul asociației. Deși a intrat în sistemul educațional la 9 ani, profesoara lui Daniel îl descrie ca pe un copil responsabil, dornic să îi ajute pe cei din jur.

“Daniel a beneficiat de proiectul Împreună pentru o viață mai bună în Castelu, adică a fost înscris la clubul de fotbal, a avut ocazia să meargă în tabăra de educație prin aventură Viața și să se pregătească pentru începerea școlii în cadrul sesiunilor de bootcamp de dezvoltare personală și alfabetizare rapidă”, adaugă Reality Check.

O poveste similară o are Samir, un băiat crescut de tatăl său, Ahmet, după ce mama lui a plecat și a întemeiat o familie în alt sat. Din cauza unor probleme cu certificatul de naștere, Samir nu a putut fi înscris la școală la timpul potrivit, dar cu ajutorul Reality Check, tatăl băiatului a putut face demersurile pentru a îl înscrie la grupa pregătitoare.

Acum Samir este primul copil din familia sa care merge la școală, unde nu pierde nicio zi. Din păcate, fratele mai mare al lui Samir, care nu are certificat de naștere deloc, fiind născut pe câmp, nu este într-o situație la fel de ușoară.

“Dacă un copil nu este înscris până la 10 ani la școală, nu mai poate fi înscris în învățământul de masă, ci în programul A doua șansă, acolo unde el există. Acest lucru  înseamnă că singura lui posibilitate de a termina câteva clase este prin programul A doua șansă, pe care mulți copii nu îl frecventează, din diferite motive”, explică Reality Check.

Un alt caz îl reprezintă cel al unei familii cu 6 copii, care locuiesc împreună cu părinții lor într-o singură cameră, de 9 metri pătrați.

Până la intervenția Reality Check, copiii își însoțeau părinții la colectarea de fier vechi în Constanța. Acum, doi dintre ei merg la școală și unul la grădiniță, în timp ce două dintre fete au fost înscrise la clubul de volei. Cei doi copii care au început școala au luat parte și la bootcamp-ul de alfabetizare rapidă și dezvoltare personală din cadrul proiectului coordonat de Reality Check.

Familia a avut nevoie de ajutor material consistent la început, iar acum beneficiază de stimulente financiare din partea statului, care sunt condiționate de prezența copiilor la școală și grădiniță. 

Trei dintre copiii mai mari au fost în trecut înscriși la școală, dar au abandonat, iar acum Echipa Locală Integrată, constituită de Reality Check, lucrează pentru a îi înscrie în programul “A doua șansă”.

“Aceste exemple ne arată cât de important este ca procesul de educație propriu-zis să fie sprijinit în mod constant de ajutarea familiilor să-și rezolve treptat din problemele sociale grave cu care se confruntă”, punctează asociația Reality Check.

*Numele copiiilor au fost schimbate pentru a le proteja identitatea

Ne bucurăm că ne citești!

Dacă vrei să ne și susții: