NĂVODARI, DE LA ORAȘUL INDUSTRIAL LA ORAȘUL TURISTIC
ISE: Năvodari a fost cel mai industrializat oraș al României. Ce a mai rămas azi din fostul oraș? Mai există industrie în Năvodari?
Florin Chelaru: Da, orașul Năvodari a fost cel mai industrializat în perioada comunistă datorită poziției sale geografice. La momentul respectiv, principalele societăți erau Petromidia, Fabrica de zahăr, Fabrica de îngrășăminte chimice, Legmas, Tabăra Năvodari. În toate aceste societăți lucrau foarte mulți oameni proveniți din toată România.
Astăzi, funcționează doar Rompetrol, iar celelalte societăți, U.S.A.S, Tabăra și Legmas lucrează la capacitate redusă.
ISE: În ultimul deceniu, orașul a parcurs un proces foarte rapid de modernizare și deschidere către segmentul turistic. Cum a schimbat acest lucru viața năvodărenilor?
F.C.: Începând cu anul 2000, odată cu închiderea mai multor societăți, noi ca și administrație ne- am dat seama că viitorul orașului este legat de segmentul turistic, orașul nostru fiind situat în zona de Litoral a Mării Negre. În zona limitrofă orașului și anume Depozit 10, Mamaia Sat, s-au construit numeroase pensiuni, campinguri, hoteluri de 3-4-5 stele, astfel încât toată populația, indiferent de categoria socială, să poată petrece vacanța pe Litoralul Mării Negre la Năvodari. Acest lucru înseamnă că mulți năvodăreni lucrează la aceste ansambluri turistice, locuri de muncă mai multe, dar și bani proveniți din impozite la oraș.
ISE: Tot mai mulți constănțeni aleg să se mute în localitățile învecinate cu municipiul Constanța, iar Năvodari este în topul preferințelor. Care credeți că sunt motivele celor care pleacă din Constanța și de ce aleg Năvodari?
F.C.: În ultimii ani, orașul Năvodari s-a dezvoltat foarte mult din punct de vedere al calității vieții, deoarece Primăria Năvodari a investit atât în iluminat public, în siguranța cetățenilor, în parcuri, în modernizarea străzilor și a parcărilor dar mai ales în domeniul turistic.
De aceea, populația cu venituri mici din Constanța a vândut apartamentele din Constanța și au cumpărat apartamente în Năvodari pe de-o parte, iar oamenii înstăriți din Constanța și-au achiziționat pământ în Depozit 10 și Mamaia Sat și și-au construit vile de vacanță.
Fără falsă modestie considerăm că orașul nostru este la nivelul celui mai frumos cartier din Constanța.
În ultimii cinci ani, orașul nostru și-a crescut numărul cu 6 000 de locuitori, marea majoritate venind din Constanța, dar nu numai, iar răspunsul general al celor care vin la noi este că orașul nostru este frumos, curat și cochet.
NĂVODARI, AZI. POLITICĂ ȘI ADMINISTRAȚIE
ISE: A fost afectată activitatea primăriei de cea de-a doua arestare a edilului Nicolae Matei? Cum funcționează instituția și cum se derulează proiectele, în lipsa primarului?
F.C.: Da, bineînțeles că activitatea primăriei a fost afectată, pentru că primarul Nicolae Matei este o locomotivă. Trebuie să recunosc că toate aceste proiecte acum la implementare, ne creează foarte multe probleme și plecarea temporară a primarului din rândurile primăriei ne-a afectat. Încerc alături de colegii mei din compartimentele din cadrul primăriei să suplinesc toate aceste neajunsuri, să finalizăm cu succes proiectele implementate de primarul Matei Nicolae și echipa sa. Din punct de vedere al funcționării instituției, pot spune că lucrăm la parametrii normali, fiecare dintre funcționari este conștient, că acum, mai mult ca niciodată, trebuie să muncească și mai repede și mai bine în interesul cetățeanului din Năvodari.
ISE: Care au fost principalele probleme cu care v-ați confruntat în momentul în care ați preluat conducerea Primăriei Năvodari? Cât de greu este să conduci o primărie precum cea din Năvodari? Și de ce?
F. C.: Condițiile în care a plecat primarul Nicolae Matei sunt arhicunoscute, a urmat o serie întreagă de controale de la diferite instituții ale statului, au fost ridicate documente. Mulți dintre noi am dat cu subsemnatul la Poliție, DNA, iar într-o situație de mare tensiune a trebuit să ne întărim și să lucrăm și pentru proiectele orașului.
Anul 2015 este anul cel mai important pentru orașul Năvodari pentru că acum se implementează cele mai importante proiecte de dezvoltare ale orașului de după 1990. De aceea, greutatea și presiunea pe conducerea primăriei sunt imense, dar sper că numai cu sprijinul cetățenilor voi putea duce această povară. Vreau să menționez că nu există proiect în Năvodari, dar cred că și în România, unde să nu apară probleme. Am ajuns să nu dorm nopți întregi încercând să găsim o soluție împreună cu proiectanții și constructorii. Menționez că toate aceste probleme nu au apărut din vina primăriei, ci au apărut în urma deficiențelor de proiectare, sau a neajunsurilor constructorilor. Drept exemplu, drumul Năvodari – Mamaia.
ISE: În mai puțin de un an și jumătate vor fi alegeri locale. Cel mai probabil, Nicolae Matei nu va mai candida pentru Primăria Năvodari. Cu toate acestea, este actuala echipă pregătită să-și continuie activitatea și după vara anului 2016? Ați identificat un alt lider care poate coagula, atât politic, cât și administrativ, o echipă câștigătoare în jurul său?
F.C.: La acest moment, primarul Nicolae Matei își demonstrează în instanță nevinovăția. Noi, colegii și prietenii din Năvodari, avem speranța că o va demonstra, astfel încât, pentru anul 2016 să candidăm în aceeași formație.
ISE: Care sunt principalele investiții care vor fi finalizate până în 2016? Ce investiții importante vor fi demarate în această perioadă?
F.C.: Vom finaliza Piața de Pește, Drumurile Năvodari-Ovidiu, Năvodari-Mamaia, Centrul de Afaceri, Centrul de Agrement, Promenadei orașului dorim să îi facem o modificare și să o susținem la Ministerul Dezvoltării, dar și pentru acest proiect avem convingerea că îl vom finaliza.
ISE: Au existat zvonuri cu privire la anumite interese pentru ca orașul Năvodari să își piardă autonomia și să devină ”apendicele” sau ”prelungirea” Constanței, din punct de vedere administrativ. Va fi posibil acest lucru, în viitor? De ce, în ultimii ani, există un interes sporit pentru orașul din nordul Constanței?
F.C.: Orașul Năvodari este un oraș cu o administrație puternică care hotărăște la acest moment viitorul orașului nostru, din toate punctele de vedere. Tocmai această administrație a dezvoltat Năvodariul, devenind un punct de interes pentru mulți oameni de afaceri, ceea ce ne bucură enorm. Suntem cel mai apropiat oraș de lângă Constanța și marea majoritate a năvodărenilor lucrează în Constanța. Odată cu finalizarea acestor drumuri, marea majoritate a năvodărenilor consideră că sunt „aproape în Muncipiul Constanța“, de la Năvodari în mijlocul Constanței faci mai puțin decât din centru Constanței până la CET.
NĂVODARI, MÂINE. PLANURI ȘI PROIECTE
ISE: Cum vă imaginați, în ansamblu, orașul Năvodari peste, spre exemplu, două-trei decenii? (populație, turism, locuri de muncă, dezvoltarea anumitor segmente socio-culturale, nivel de trai, infrastructură rutieră/medicală/școlară etc)
F.C.: Consider că orașul Năvodari va avea peste 2-3 decenii o populație dublă, prin faptul că orașul Năvodari dorește să implementeze PUG-ul orașului, în care vom introduce în intravilan suprafețe mari de teren, care vor avea categorie curs construcții. Chiar în acest moment îi dimensionăm utilitățile pentru toate viitoarele cartiere, astfel încât orașul nostru să poată găzdui încă aproape 30.000 locuitori. Din punct de vedere turistic, odată cu introducerea în intravilan a terenului de la malul mării, avem speranța că după Mamaia va fi cea mai importantă stațiune de la malul Mării Negre. Aceasta înseamnă creșterea locurilor de muncă și de asemenea un trai mai îndestulător al năvodărenilor. Primăria Năvodari a investit și va investi în continuare în activitățile culturale dar și sportive, în școli. Deși suntem într-un oraș tânăr, în plină dezvoltare, considerăm că mai avem mult de investit în insfrastructură și în locurile de parcare, multe din ele neîncăpătoare datorită creșterii numărului de locuitori și a autoturismelor existente.
ISE: Care sunt proiectele/investițiile prioritare pentru orașul Năvodari și pe care administrația locală și-ar dori să le implementeze în viitorul apropiat?
F.C.: Dezvoltarea orașului nostru este împărțită în două mari categorii: proiectele mari, care sunt pe fonduri europene și proiectele care sunt în majoritate pentru cartiere, ce vor fi plătite din banii Consiliului Local. Dacă în prima categorie avem nevoie de mulți bani la nivelul mi-lioanelor de euro: dau exemplu infrastructura, obiective turistice, din banii Consiliului Local vom amenaja anumite parcări, drumuri, spații verzi și tot ceea ce ține de funcționalitatea orașului nostru. Avem în vedere modernizarea parcului central, construirea unui nou corp al Școlii nr. 3, modernizarea tuturor parcărilor din oraș, introducerea gazelor în oraș, refacerea tuturor spațiilor verzi, anveloparea blocurilor din orașul Năvodari, execuția unui complex sportiv modern lângă sala de sport, aducerea utilităților în toate zonele orașului, Mamaia Sat, Midia Sat și zona de Litoral.
ISE: Litoral TV și echipa de fotbal Săgeata Năvodari sunt/erau două proiecte de suflet ale administrației locale. Sunt zvonuri, însă, că ambele vor fi sortite eșecului din cauza lipsei fondurilor necesare finanțării. Care va fi viitorul celor două proiecte, din punctul dumneavoastră de vedere?
F.C.: Săgeata Năvodari era un proiect de suflet al Administrației Locale, dar lipsa fondurilor necesare finanțării au făcut ca Primăria Năvodari să se retragă din Consiliul de Administrație al echipei. Sumele de echilibru pe care le-am primit din partea Guvernului ne-au făcut să regândim bugetul pe alte priorități. Menționăm că toți copiii de la grupele de tineret au fost aduși la Clubul Sportiv Năvodari după ce s-a reînființat secția de fotbal.
Litoral Tv este o societate media care nu ține de administrația orașului Năvodari, ea fiind de sine – stătătoare.
FONDURI ȘI INVESTIȚII CU FINANȚARE EUROPEANĂ
ISE: Care sunt principalele segmente/zone în care orașul Năvodari (administrația publică sau investitorii privați) a accesat fonduri europene?
F.C.: Infrastructura: și anume Drumul Năvodari-Mamaia, Năvodari-Ovidiu, în parcurile Țara Piticilor și Parcul de Recreere, în construcții edilitare – Centrul de Afaceri, Centru de Agrement și Piața de Pește si luminat.
ISE: Ce investiții importante finanțate cu fonduri europene au fost implementate în oraș?
F.C.: Toate aceste investiții de mai sus sunt în curs de implementare la acest moment.
PRIMĂRIA ȘI RELAȚIA CU NĂVODĂRENII
ISE: Care sunt principalele obstacole pe care le întâmpină administrația locală în procesul de comunicare cu cetățenii? Care sunt principalele nemulțumiri/reproșuri ale acestora în dialogul cu Primăria Năvodari?
F.C: La acest moment, considerăm că una din cele mai importante căi de comunicare este Facebook. Avem de gând să dezvoltăm această rețea de socializare dintre primărie și locuitorii orașului, dar și prin site-ul primăriei. În momentul în care dorim să mediatizăm un anumit eveniment apelăm la mass-media din județul Constanța, astfel încât să eliminăm toate barierele dintre primărie și cetățeni. Nu știu să existe nemulțumiri cu privire la acest dialog între primărie și cetățeni, încercăm în limita timpului, dar și a posibilităților orașului să ajutăm cât mai multe categorii sociale. Folosim deasemenea și panoul de afișaj din centrul orașului.
ISE: Care sunt pașii de soluționare a plângerilor, sesizărilor și cererilor năvodărenilor? Cum asigură Primăria Năvodari accesul la informații de interes public și transparența decizională?
F.C.: O plângere este înregistrată la registratura primăriei, de aici este împărțită către compartimentul căruia i se solicită ajutorul și primește răspuns în limita de obicei a maxim 10 zile de la primire. Dacă se cer documente care necesită timp, atunci perioada este mai mare. Toate HCL și toate dispozițiile sau deciziile care privesc cetățenii orașului sunt afișate atât la intrare în primărie, cât și pe site-ul primăriei, facebook-ul primăriei sau în mass- media conform legii.
În fiecare zi există program de lucru cu cetățenii în toate direcțiile și compartimentele primăriei orașului nostru.
ISE: În ultimele luni, problema care stă pe buzele tuturor celor care circulă pe ruta Constanța-Năvodari este, evident, reabi-litarea și extinderea șoselei. Cine este de vină pentru starea în care se află drumul și care sunt motivele din cauza cărora lucrările stagnează? Ce măsuri poate lua Primăria Năvodari în vederea înlăturării neplăcerilor din trafic?
F.C.: Așa cum am spus înainte, proiectul Năvodari – Mamaia este un proiect extrem de important, dar nu lipsit de probleme. Una din pro-blemele cele mai mari este dată de constructorii acestui drum care nu respectă părți ale contractului în care se menționează că trebuie să permită două benzi de acces circulabile. O dată cu venirea anotimpului ploios, dar și a înghețului, nu a mai fost întreținut drumul așa cum au avut obligativitatea prin contract, astfel încât au început să apară probleme serioase în casetele de lucru. O altă problemă a fost legată de litigiul între Enel și constructor cu privire la execuția subtraversărilor, dar și a cablurilor de joase si medii tensiuni, prin faptul că cei de la Enel doreau să primească toată suma în avans în valoare de 34 miliarde lei vechi, sumă care la momentul respectiv societatea constructoare nu o avea. Primăria Năvodari a intervenit astfel încât Enel a hotărât ca toată suma pe care o dorea inițial, sa o împartă în 3 tranșe pentru a fi suportabilă pentru constructor. Toate aceste litigii dintre cele două societăți și neimplicarea îndeosebi a societății constructoare în anotimpul polios, au făcut să
existe o stare de iritație în rândul năvodărenilor și pe bună dreptate, Primăria Năvodari a făcut diligențe atât la Guvern, Minister și la toate organismele de control, pentru a responsabiliza mai mult constructorul. Trebuie menționat că odată cu predarea amplasamentului la începutul anului 2014, primăria nu are o responsabilitate directă până la finalizarea proiectului, dar nu suntem indiferenți la modul în care operează acești constructori.
- Candidații PSD la Constanța: Șeful Protecției Consumatorilor la primărie, un chirurg la Consiliul Județean / Cine sunt Cătălin Grasa și Horia Constantinescu și care a fost miza din spatele numirilor, pentru șefii PSD Constanța - 27 martie 2024
- Mădălin Hodor a devenit membru în conducerea CNSAS, la propunerea PNL/ Hodor a predat la Academia SRI, i-a apărat pe Bode și Ciucă în scandalurile din presă și a încercat să decupleze serviciile de informații de implicarea în legile securității - 26 martie 2024
- O revistă cu legionarul Valeriu Gafencu, vândută pe site-ul Familia Ortodoxă și într-un magazin din Sibiu/ Unul dintre asociații site-ului este partener de afaceri cu Becali și promovat de BOR/ Legea interzice legionarismul, dosarele sunt închise de parchete - 24 martie 2024