Industria HoReCa din România se confruntă cu o „furtună perfectă” de provocări economice, de la majorarea TVA-ului la explozia costurilor cu utilitățile și scăderea puterii de cumpărare a clienților.
În acest context, Info Sud-Est a vorbit cu patronul unuia dintre cele mai longevive restaurante din Constanța, cu o vechime de aproape 28 de ani, pentru a afla cum i-a afectat afacerea creșterea TVA și ce măsuri a luat sau urmează să ia începând de anul viitor, atunci când este preconizată o altă creștere a TVA. 48 de angajați lucrează la Marco Polo, situat în centrul Constanței, iar Crinu Danu, spune că în urma creșterii TVA-ului, numărul clienților nu a scăzut drastic, ci cu maxim 5%.
Citește și ce spun proprietarii de restaurante și cafenele din Cluj-Napoca, Alba Iulia și Sibiu în materialul de pe G4media: EXCLUSIV Clujul scade, Constanța rezistă, iar în Sibiu se renunță la desert / Industria Horeca, într-o „furtună perfectă”: creșterea TVA, costuri mărite la energie și veniturile tot mai reduse ale populației / ”Avem noroc că sunt firme care mai fac diferite evenimente”
- “Într-adevăr, lunea, marți, miercurea, la prânz se simte o anumită scădere a clientului, pentru că au apărut și au și alte variante de a li se oferi tot felul de meniul zilei, cu niște prețuri foarte accesibile pe care le practică alte restaurante și alte domenii. Mai e domeniul ăsta de catering, prin care se fac comenzile și le vin direct la birou sau la locul de muncă și anumite societăți, chiar au început să le ofere și această practică de a-i oferi clientului la prânz o masă caldă Într-adevăr, atunci s-a resimțit o mică scădere a clienților. Nu foarte mare, 2,3,5% să spun așa. Nici măcar 10%”, spune Danu.
”Aici a fost într-adevăr o lovitură: curentul. De la 10.000 lei a ajuns la 20.000 lei, adică s-a dublat”
Prețul facturilor la curent s-a dublat, ceea ce a fost o lovitură pentru restaurantul din centrul Constanței, susține patronul. A ajuns de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, adaugă Crinu Danu.
- “Aștept ianuarie, aștept să vedem, să se așeze, să se limpezească apele într-adevăr, pentru că avem nevoie de clienți în continuare. Ne mulțumim cu cât, dacă încasările care le avem destul de bune, nu putem să ne plângem, continuă și le ținem la nivelul actual. Reușim să ne acoperim toate cheltuielile, reușim să plătim și angajații. Problema cea mare care a fost și m-a lovit într-adevăr mai mult a fost zona celor cu utilitățile. Aici a fost într-adevăr o lovitură. Curentul. De la 10.000 lei a ajuns la 20.000 lei, adică s-a dublat, s-a dublat curentul, da, adică aveam în jur de 10-12.000 lei. Și acuma eu și luna trecută și luna aceasta am văzut că a venit la 20.000 de lei”.
Patronul restaurantului nu a recurs la creșterea produselor din meniu, deși acestea au crescut de la furnizor. El susține că are în continuare un număr de clienți buni în continuare, care îi asigură strictul necesar pentru a merge mai departe cu afacerea.
- “Am doi furnizori foarte puternici. Adică au pus câte puțin. De exemplu, luai un mușchi de vită cu 120 de lei, după aia a fost 131, după aia 140. Și când a crescut TVA-ul s-a dus deja la 160 și ceva de lei. Ei oricum au crescut câte puțin produsele și atunci noi am fost nevoiți. Pentru că să spun sincer, am facturile. Aveai factură de 4.000 de lei și acum aceleași consum, ăla-i de 53”. Nu (nu a crescut prețurile în restaurant, n.red), pentru că trebuie să am un rulaj și merg pe rulaj. Având și un anumit număr de clienți buni în continuare, acești clienți mie îmi asigură în continuare și strictul necesar de a merge și a ține piața mai departe”, a mai spus el.
“Nu mai servesc un preparat cum erau ei obișnuiți, care depășea 100 lei și se duc spre preparate la 70 lei, la 80 lei”
Crinu Danu a mai spus pentru ISE că puterea de cumpărare a clienților a scăzut ușor. De exemplu, dacă ei plăteau 100 de lei pentru un preparat, acum preferă să dea 70-80 de lei pentru alte preparate.
- “Vin și îl servesc într-adevăr, ceea ce se mai întâmplă, se mai ia câte o porție la două farfurii, adică se împarte un preparat către două persoane sau ceva de genul ăsta. Într-adevăr, unii clienți din dorința de a ieși la restaurant, din dorința de a se simți bine, vin în continuare, dar poate nu mai servesc un preparat cum erau ei obișnuiți, care depășea 100 lei și se duc spre preparate la 70 lei, la 80 lei, adică vor să-și păstreze în continuare tabietul, plăcerea de a ieși în restaurant, dar nu mai servesc preparatele alea foarte, nu scumpe, pentru că ăsta e prețul care este, dar a scăzut puterea de cumpărare. Da, aici este, este totul și gândiți-vă că prin scăderea puterii de cumpărare și încasările sunt mai mici și banii la buget vor fi mai puțini”, mai spune patronul Marco Polo.
Militarii de la baza Mihail Kogălniceanu, cei mai fideli clienți
Cei mai fideli clienți sunt militarii de la baza Mihail Kogălniceanu, dar și angajații de la Centrala Nucleară Cernavodă, susține Crinu Danu.
“Ne-au adus și ne aduc un plus. Chiar îmi pare foarte rău acuma că aud că cei 1000 de americani se retrag, pentru că în baza de la Kogălniceanu avem și belgieni, avem și francezi, avem și americani. Dar sunt atât de fideli, mai fideli ca unii dintre clienții noștri din Tomis 2 sau Tomis 3 (cartiere constănțene, n.red)”. Și cei de la Cernavodă vin la masă. Adică își creează în week-end(…), ieșim în oraș, ne ducem pe unde ne ducem și după aia vin la masă, să servească și ei masa la un restaurant în Constanța. Putem să spunem că avem un plus foarte bun și pe piața din Constanța datorită acestui segment. Dar americanii totuși erau cei mai buni, mergeau pe steak-uri, mergeau pe vită foarte bună și vita fiind și un preparat puțin mai scumpicel. Francezul merge pe paste, merge pe sosuri, mă rog, e altceva, dar un american, ne bucuram că suntem în baza lor de date”, mai spune patronul restaurantului.
Crinu Danu nu se gândește să ia măsuri decât atunci când TVA-ul ar urma să ajungă la 23%, cum ar fi creșterea prețurilor.
“Se așteaptă o creștere a TVA-ului. Prima propunere a fost să se aducă totul la un singur nivel, să se aducă totul la 21%, ceea ce iar va fi afectat doar consumul celor care, am spus… apă plată, minerală și consumul produselor cu zahăr. Problema se pune că din ianuarie (…) Tot pe Horeca și numai pe Horeca în care zici că industria toată se duce noi în zona asta de restaurante, hoteluri și catering să se ducă la 23% TVA-ul. Atunci cred că într-adevăr vom fi nevoiți să luăm anumite măsuri. Normal, prima măsură va fi creșterea prețurilor. Dacă creșterea prețurilor ne va afecta asupra încasărilor, atunci vom fi nevoiți să reducem poate din personal sau ceva din genul ăsta, dar sunt sigur că TVA-ul va crește și din ianuarie, să-l aducă la un 23% și numai în sistemul Horeca iar”, spune Crinu Danu.
“Avem în jur de 48 de angajați, vor fi ultimii la care voi apela în caz de ceva, n-am la cine să renunț”
Patronul mai spune că nu ia în calcul să renunțe la personal, în urma eventualei creșteri a TVA-ului de anul viitor, aceasta fiind ultima soluție.
- “Măsurile le voi lua în funcție de cât de mult sunt forțat de către piață și de către momentul acela în care cred și voi vedea că nu fac față sau ceva de genul ăsta. În momentul de față avem în jur de 48 de angajați, care ei vor fi ultimii la care voi apela în caz de ceva, pentru că să spun sincer, n-am la cine să renunț. Suntem aici de mult timp împreună. În această perioadă, prima măsură va fi, vă dați seama, nu vei umbla nici la porții, nu voi scade nici calitatea produselor, ingredientele, n-am cum. Că dacă chiar și un lucru banal, dacă schimbi un sos de roșii sau nu mai iei o cutie de la nu știu ce firmă și e o cutie de la altă firmă, care într-adevăr e cu 2 lei, 3 lei, 5 lei mai ieftină, se duce tot gustul, se duce toată rețeta preparatului și atunci nu putem, trebuie să ne ținem în continuare produsele mai departe. Singura măsură și atunci da, într-adevăr, singura măsură va fi și primul experiment, va fi în creșterea prețurilor”, mai spune Crinu Danu.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții:






