Studenți ai Facultății de Psihologie din cadrul Universității “Ovidius” din Constanța își vor face în această lună stagiul de practică prin discuții cu copiii din școlile constănțene despre problemele generate de violență și de bullying, scrie G4Media.
Astfel, în perioada următoare, studenții vor lua parte la acțiuni de informare, conștientizare și combatere a fenomenului de bullying la nivelul a zece unități de învățământ din Constanța, care au fost evaluate de de Comisia mixtă de verificare a mecanismului de intervenție în prevenirea și combarea bullyingului și violenței.
30 de studenți vor lua parte la aceste activități, care sunt “o continuare firească” a proiectulu pilot #antibullying, care a fost demarat în urmă cu un an, transmite prefectul Constanței, Silviu Iulian Coșa, într-o postare pe Facebook.
Bullyingul – istorie și statistici
Bullyingul este definit de Asociația Americană de Psihologie drept o formă de comportament agresiv prin care cineva provoacă în mod intenționat și repetat vătămări sau disconfort unei alte persoane. În ciuda aparențelor, termenul definește un fenomen care a intrat în atenția cercetătorilor în urmă cu peste un secol.
După cum explică Departamentul de Educația al SUA, oamenii de știință au început să scrie despre acest fenomen la mijlocul secolului al XIX-lea, iar primul articol semnificativ care a abordat problema bullying-ului în rândul tinerilor datează din 1897.
Articolul intitulat “Teasing and Bullying” (Tachinare și Hărțuire), semnat de jurnalistul și teoreticianul amercican Frederic L. Burk a fost prima oară publicat în jurnalul de specialitate “The Pedagogical Seminary” și este încă disponibil în format online.
De atunci, a existat un o pauză lungă până ca problema să fie din nou abordată, însă o nouă serie de studii realizate în anii ’70 în Peninsula Scandinavă au readus problema în atenția publicului, iar fenomenul este de aproape urmărit până în prezent.
În ceea ce privește România, ultimele studii pictează o imagine sumbră. Potrivit unui raport publicat în 2023 de ONG-ul Salvați Copiii, cercetările recente arată că cel puțin un sfert dintre copiii din școlile românești sunt victimele repetate ale bullyingului.
Cercetările mai arată că:
- 73% dintre elevi au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar;
- 3 din 10 copii sunt excluși în mod constant din grupul de colegi;
- 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi;
- 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.
Faptul că aceste acțiuni sunt repetate este un element important, deoarece, conform UNICEF, bullyingul nu poate fi privit ca un incident izolat, ci ca un tipar de comportament care îi afectează, în principal, pe copiii cei mai vulnerabili – copiii cu dizabilități, cei care provin din faminilii vulnerabile sau din comunități marginalizate, cei care provin din familii de migranți sau refugiați ș.a.m.d.
Programele antibullying derulate în școli, precum cel la care iau în prezent parte studenții la psihologie din Constanța, au fost identificate în ultimii ani drept una dintre cele mai eficiente soluții pentru reducerea fenomenului, însă experții susțin că este nevoie de mai multă cercetare în acest domeniu.
Un raport publicat de UNESCO în 2021, realizat în baza analizării rezultatelor a peste 100 de studii care au abordat această problemă, a arătat că astfel de inițiative au fost eficiente în reducerea cu aproximativ 15-16% a incidentelor de victimizare prin bullying, dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege cum poate varia această eficacitate pe termen lung.
Ne bucurăm că ne citești!
Dacă vrei să ne și susții: