O licitație curioasă. Povestea completă despre monopolul afișajului stradal din Constanța, concesionat pe 15 ani

info-sud-est-mazare-barbu

Radu Mazăre și Ionuț Barbu (foto dr.: www.ziuaconstanta.ro)

• În cadrul ședinței ordinare din 17.04.2003 consilierii municipali din Constanța au stabilit, în mod inexplicabil, ca taxa de concesiune a activității de reclamă și publicitate desfășurată pe domeniul public și privat al municipiului să fie micșorată drastic. Spre exemplu, de la 122 de euro la doar 9,27 euro pentru un panou de 24 mp. Consilierii municipali au încercat să dea o formă de legalitate acestui demers prin organizarea unei licitații publice deschise în cadrul căreia ar fi trebuit să fie depuse cel puțin trei oferte.

• La licitație s-au înscris exact trei firme deși, până în anul 2004, panotajul stradal fusese împărțit între 11 societăți. Asociații tuturor celor trei firme au legături puternice cu trioul Mazăre-Constantinescu-Strutinsky, iar procentele de creștere înaintate de cele trei societăți ridică semne de întrebare cu privire la derularea procedurii de licitație. Firma declarată câștigătoare a primit în concesiune serviciul de reclamă și publicitate stradală pentru 15 ani, deținând astfel monopolul în acest segment.

• Doi dintre asociații firmei declarate câștigătoare (SC Seaview Media SRL) sunt Ionuț Barbu și Elan Schwartzenberg. Firmele administrate de Ionuț Barbu au mai primit de la Primăria Constanța condusă de Radu Mazăre și Consiliul Județean Constanța condus de Nicușor Constantinescu două contracte în valoare de 340.000 de euro, finanțări nerambursabile în valoare de 600.000 de euro, respectiv 400.000 de euro.

Clauze în dezavantajul municipalității, dar în favoarea concesionarului

Prin dispoziția nr. 1200/11.05.2004 a fostului primar Radu Mazăre, Comisia de evaluare a ofertelor a fost alcătuită din Constantin Babuș (președintele comisiei și, la acea vreme, directorul Direcției de Administrare a Domeniului Public și Privat), Gabriel Amzu (fost șef al Biroului de Administrare a Domeniului Public și Privat), Alina Sburlan (inspector în cadrul Serviciului Contabilitate), Andrei Sozanschi (fost șef al Serviciului Juridic), Simona Bercu (fost șef al Serviciului Urbanism).

În prezentarea generală a caietului de sarcini, Primăria Constanța a subliniat, printre altele, că „desfășurarea acestei activități reprezintă o sursă importantă de venit la bugetul local” și a punctat „necesitatea încasării unor venituri suplimentare la bugetul local și colectării în mod organizat și în cel mai scurt timp a taxelor rezultate din desfășurarea acestei activități”.

Cu toate acestea însă, prețurile minime prevăzute în caietul de sarcini sunt și de 13 ori mai mici decât prețurile pe care firmele de publicitate le plăteau Primăriei Constanța înainte de anul 2004. Ba mai mult decât atât, Primăria Constanța a oferit și un „discount” pentru firma câștigătoare: în perioadele 1 ianuarie-31 martie și 1 octombrie-31 decembrie prețul care urma să fie stabilit prin oferta câștigătoare era diminuat cu 25%.

Prin hotărârea Comisiei de evaluare nr. 48.620/14.06.2004 a fost aprobată oferta înaintată de SC Seaview Media SRL. Celelalte societăți înscrise la licitație au fost SC Media Prod Romania CO SRL și SC Elite Center SRL.

SC Media Prod Romania CO SRL a propus un procent de creștere de 1%, SC Elite Center SRL a propus un procent de creștere de 2%, iar SC Seaview Media SRL a propus un procent de creștere de 3%. Conform caietului de sarcini, participanții la licitație erau obligați să înainteze un procent unic de creștere care să fie număr întreg și nu aveau voie să aplice procente diferențiate, separate pe categorii și nici procente fracționate. Așadar, prețurile înaintate de cele trei firme erau cele mai mici oferte posibile, consecutive.

Sumele propuse de cele trei societăți au fost următoarele (în ordine – SC Media Prod Romania CO SRL, SC Elite Center SRL și SC Seaview Media SRL):

• 3.03, 3.06, 3.09 euro pentru suporturi cu suprafață mai mică sau egală cu 2 mp/față (preț minim de 3 euro)
• 6.06, 6.12, 6.18 euro pentru suporturi cu suprafață între 2-5 mp/față (preț minim de 6 euro)
• 9.09, 9.18, 9.27 euro pentru suporturi cu suprafață între 5-24 mp/față (preț minim de 9 euro)
• 12.12, 12.24, 12.36 euro pentru suporturi cu suprafață mai mare sau egală cu 24 mp/față (preț minim 12 euro)
• 5.05, 5.10, 5.15 euro/zi de campanie/locație pentru sampling și campanii promoționale (preț minim 5 euro)
• 0.202, 0.204, 0.206 euro/zi de campanie/rulotă – pentru rulote cu scop publicitar (preț minim 0.2 euro)
• 10.1, 10.2, 10.3 euro/bucată/lună – pentru bannerul amplasat în scop publicitar (preț minim 10 euro)
• 2.02, 2.04, 2.06 euro/lună/stâlp – pentru minipanouri, casete sau steaguri montate pe stâlpi (preț minim 2 euro)

Contractul păgubos, valabil până în 2019

Deși, conform contractului, activitatea de afișaj se face „în comun”, singurele drepturi ale Primăriei Constanța, stipulate în contract, sunt să urmărească respectarea contractului, să solicite -pentru studiere- orice document referitor la derularea contractului și să solicite efectuarea de monitorizări comune cel puțin odată pe lună sau de câte ori este necesar.

Art 8.4. subliniază faptul că Primăria Constanța are obligația de a nu permite niciunui terț să intervină în buna desfășurare a contractului.

Totodată, Seaview Media se bucură de largi drepturi, cum ar fi posibilitatea de a închiria amplasamentele sau suporturile publicitare altor societăți, posibilitatea de a cesiona contractul cu toate drepturile și obligațiile ce decurg din el sau posibilitatea de a renunța la colaborare dacă nu mai poate realiza obiectul contractului.

Primăria Constanța nu și-a rezervat dreptul de a renunța la contract sau a renegocia taxa de colaborare în situația în care ar primi o ofertă mai bună de la o firmă concurentă, având în vedere faptul că fosta administrație a decis semnarea contractului pe o durată de 15 ani.

Ceilalți participanți la licitație: Sora câștigătorului licitației și societatea la care este asociat un inculpat în dosarul ”Retrocedărilor”

Celelalte două firme care au participat la licitația organizată în anul 2004 sunt SC Media Prod Romania CO SRL și SC Elite Center SRL.

– SC Media Prod Romania CO SRL –

SC Media Prod Romania CO SRL a fost înființată în 1999 de bucureșteanul Gabriel Oprea și constănțeanul Daniel Șerban și prin acționariatul SC Media Prod Romania CO SRL au trecut și SC Flame Advertising SRL, Mariana Oprea și Rada Domnaru.

SC Flame Advertising SRL are sediul social pe Bdul. Mamaia, nr. 296, Constanța. La această adresă figurează sediul televiziunii Neptun TV și al societății SC Soti Cable Neptun SRL.

În 2013, asociat în firma SC Media Prod Romania CO SRL apare SC Millenium Global Development SRL, unde unul dintre acționarii fondatori este Valentin Gheorghe Ionescu, coinculpat alături de Radu Mazăre și Nicușor Constantinescu în dosarul ”Retrocedărilor”. Totodată, SC Millenium Global Development SRL este asociată în SC Stop SRL al cărei administrator Costică Zelcă a fost condamnat la 5 ani cu executare (primă instanță) pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul în care Nicușor Constantinescu a fost condamnat la 15 ani cu executare (primă instanță).

Nu în ultimul rând, până în 2015, administratorul SC Millenium Global Development a fost Sorina Gina Moscu Hortolomei, aflată în relații apropiate cu fostul primar Radu Mazăre și cu cei din anturajul acestuia (în prezent, firma este administrată de fiica acesteia). Aceasta este, de asemenea, inculpată în dosarul ”Retrocedărilor”. Legăturile personale şi de afaceri dintre Sorina Gina Hortolomei Moscu şi Mazăre au fost pe larg reflectate în presă, fiind de notorietate locală.

– SC Elite Center SRL –

SC Elite Center SRL, cea de-a doua firmă care s-a înscris la licitația din 2004 și care a pierdut în favoarea SC Seaview Media SRL, a fost înființată de sora câștigătorului licitației, iar astăzi firma îi aparține acestuia din urmă.

Societatea a fost înființată în anul 2000 atunci când administrator era Magdalena Hristina Barbu (devenită Antonescu după căsătorie). În anul 2001, administratorul firmei a devenit Tănase Bujdoveanu, iar începând cu anul 2010 s-au alăturat în acționariatul firmei și Ionuț Barbu și soția acestuia la acea vreme Alina Elena Barbu.

Cine este Ionuț Barbu

Sediul secundar al firmei Seaview Advertising, administrată de Ionuț Barbu, cel care administrează și Seaview Media, se află pe Str. Gheorghe Ionescu Sisești, nr. 121B, într-un bloc exclusivist din București. Conform informațiilor publicate de jurnaliștii de la Evenimentul Zilei, în blocul respectiv dețin apartamente Nicușor Constantinescu, Elan Schwartzenberg, Radu Mazăre, Sorin Strutinsky și Marian Oprișan.

În același timp, Ionuț Barbu este administrator și asociat cu Elan Schwartzenberg, prietenul lui Radu Mazăre, în firme care au avut acces la banii Primăriei și Consiliului Județean Constanța pe vremea lui Radu Mazăre și Nicușor Constantinescu.

Este exemplul SC Power Marine SRL, înființată în luna martie 2007, atunci când îi avea ca asociați pe SC Follow Me SRL, Grup Servicii Petroliere și Ionuț Sorin Barbu. SC Follow Me SRL îi are ca asociați pe SC Sisteme Internaționale de Afaceri SA și, din nou, Ionuț Barbu, care este și administrator.

SC Sisteme Internaționale de Afaceri SRL este firma despre care procurorii DNA susțin că a reprezentat instrumentul prin care Sorin Strutinsky ar fi încasat ilegal comisioane de la investitori. Societatea este deținută de Valentin Gheorghe Ionescu (administrator) și un offshore cipriot, Masterjob Ltd., care ar fi trebuit să contruiască mărețul și controversatul complex imobiliar World Trade Center, pe Str. Traian din Constanța.

Valentin Ionescu este inculpat în dosarul retrocedărilor, alături de Radu Mazăre, Nicușor Constantinescu și alte 34 de persoane. Acesta a fost acuzat de complicitate la abuz în serviciu, iar procurorii DNA susțin că Valentin Ionescu a primit în mod ilegal cinci hectare de teren în Constanța.

Afacerile și problemele penale ale lui Ionuț Barbu au depășit însă granițele Constanței. Acesta este inculpat în dosarul referitor la procedura de insolvență a societății Realitatea Media.

În completarea comunicatului de presă nr. 897/VIII/3 din data de 14 octombrie 2013, publicat pe site-ul DNA, se arată: „Din probele administrate până în prezent, s-a stabilit că cei trei învinuiți, în cadrul procedurii insolvenței SC Realitatea Media, au derulat acțiuni infracționale, inclusiv prin antedatarea contractelor de cesiune, cu scopul de a prejudicia societatea respectivă”.

În același dosar, în 2013, procurorii au dispus urmărirea penală pentru mai multe persoane, printre care și fratele lui Elan Schwartzenberg, Geraldina Neagoe și Carmen Stăncescu – cele două fiind asociate în firma Seaview Media, societatea care deține monopolul afișajului stradal din Constanța și al cărui administrator a primit contracte, prin alte două firme, în valoare de 1,4 milioane de euro de la Primăria și Consiliul Județean Constanța în perioada 2008-2009.

1 comentariu